Työkaluja sirkuskomiikan tekemiseen
Luukkonen, Lauri (2021)
Luukkonen, Lauri
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103143266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103143266
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen, mistä sirkuksen fyysinen komiikka syntyy. Työni tavoitteena on syventää omia taiteellisia valintojani kouluaikana tekemissäni sirkusesityksissä. Olen kerännyt tähän työhön tärkeitä työkaluja fyysisen komiikan tekemiseen.
Kuvaan työssäni neljää komiikan tyyppiä, kehon jännitteitä ja ajoitukseen perustuvia tekniikoita sekä analysoin, miten ne toimivat ja vaikuttavat toisiinsa aikaisemmissa esityksissäni. Pääasiallisina lähteinä työssäni käytän John Wrightin kirjaa Why is that so funny, Jari Siljamäen Klovnerian käsikirjaa, Jarno Hietalahden Huumorin ja naurun filosofia sekä Rowan Atkinsonin Laughing matters -dokumenttia.
Työni tärkein johtopäätelmä on, että sirkusesityksen fyysinen komiikka ei synny pelkästään hassuista liikkeistä tai tempuista, vaan myös erilaisista rytmeistä ja rytmin muutoksista, sekä niiden luomasta merkityksistä, kontrasteista, ristiriidoista ja konflikteista, jotka ovat koomisia, koska ne nähdään esityksen luomassa kontekstissa.
Jatkossa hyödynnän käsittelemiäni fyysisen komiikan työkaluja omien esitysteni fyysisen komiikan ja fyysisen ilmaisun työstämisessä sekä käytän niitä lähestymistapana uusien esitysideoiden toteutuksessa. In this thesis, I study the question, where does the physical comedy of circus come from? The purpose of the thesis is to learn to understand better my own artistic choices in the performances that I have previously done. I have collected important tools to this thesis for making physical comedy.
In my work, I illustrate four types of laugh, stages of tension and tools for timing and analyze how they act and affect each other in my previous work. As my main sources I use John Wright`s Why is that so funny?, Jarno Hietalahti`s Huumorin ja naurun filosofia, Jari Siljamäki`s Klovnerian käsikirja and Rowan Atkinson`s Laughing matters video document.
The main conclusion of my thesis is that the physical comedy of circus is not only coming from funny movement or tricks. It also comes from the rhythms and changes of rhythm in movement that create different meanings which are defined by the context that we see them in.
In the future, I will use the tools of physical comedy that I have examined, for working on physical comedy and physical expression of my future performances and use them as an approach to implement new ideas.
Kuvaan työssäni neljää komiikan tyyppiä, kehon jännitteitä ja ajoitukseen perustuvia tekniikoita sekä analysoin, miten ne toimivat ja vaikuttavat toisiinsa aikaisemmissa esityksissäni. Pääasiallisina lähteinä työssäni käytän John Wrightin kirjaa Why is that so funny, Jari Siljamäen Klovnerian käsikirjaa, Jarno Hietalahden Huumorin ja naurun filosofia sekä Rowan Atkinsonin Laughing matters -dokumenttia.
Työni tärkein johtopäätelmä on, että sirkusesityksen fyysinen komiikka ei synny pelkästään hassuista liikkeistä tai tempuista, vaan myös erilaisista rytmeistä ja rytmin muutoksista, sekä niiden luomasta merkityksistä, kontrasteista, ristiriidoista ja konflikteista, jotka ovat koomisia, koska ne nähdään esityksen luomassa kontekstissa.
Jatkossa hyödynnän käsittelemiäni fyysisen komiikan työkaluja omien esitysteni fyysisen komiikan ja fyysisen ilmaisun työstämisessä sekä käytän niitä lähestymistapana uusien esitysideoiden toteutuksessa.
In my work, I illustrate four types of laugh, stages of tension and tools for timing and analyze how they act and affect each other in my previous work. As my main sources I use John Wright`s Why is that so funny?, Jarno Hietalahti`s Huumorin ja naurun filosofia, Jari Siljamäki`s Klovnerian käsikirja and Rowan Atkinson`s Laughing matters video document.
The main conclusion of my thesis is that the physical comedy of circus is not only coming from funny movement or tricks. It also comes from the rhythms and changes of rhythm in movement that create different meanings which are defined by the context that we see them in.
In the future, I will use the tools of physical comedy that I have examined, for working on physical comedy and physical expression of my future performances and use them as an approach to implement new ideas.