Uuden liiketoiminnan käynnistäminen : digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen palvelun lanseerauksessa
Niinimäki, Visa (2021)
Niinimäki, Visa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103133249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103133249
Tiivistelmä
Tässä koosteportfolio-tyyppisessä opinnäytetyössä kuvataan digitaalisen markkinoinnin aktiviteettien suunnittelu- ja kehitystyötä osana yrityksen uuden liiketoiminnan käynnistämistä. Taustalla on todellisen yrityksen todellinen kehitysprojekti, mutta opinnäytetyö ei kuitenkaan ole syntynyt case-yrityksen toimeksiannosta. Yrityksen tavoitteena oli, että projektin päättyessä voidaan lanseerata uusi palvelu tunnistetuille kohderyhmille käynnistämällä ne digitaalisen markkinoinnin aktiviteetit, joihin on projektin puitteissa päädytty, ja joille on tehty tarpeelliset esiselvitykset.
Kehitysprojektin aloitushetkellä keväällä 2020 oli Covid-19 –epidemia jo laajentumassa pandemiaksi. Sen seurauksena monilla yrityksillä oli suuria haasteita niin tuotteiden ja palveluiden kysynnän kuin toteutuksen osalta. Suomen valtio alkoi tukea yrityksiä Liiketoiminnan kehitysrahoitus häiriötilanteissa – ohjelman kautta, mikä auttoi myös case-yritystä käyttämään kehitysprojektiin omien resurssien ohella myös ulkoisia kumppaneita. Ulkoisen kumppanin mukaantulo vaikutti erittäin merkittävästi tämän projektin toteutukseen ja erityisesti omaan rooliini.
Opinnäytetyö lähtee liikkeelle yrityksen lähtötilanteen analysoinnista ja tarpeiden tunnistamisesta, edeten kehitysprojektin käynnistämiseen ja projektin toteutukseen sen päätökseen ja tuotelanseeraukseen saakka. Työ on erittäin käytännönläheinen ja olemukseltaan pikemmin tarinallinen ja dokumentoiva kooste kuin tieteellinen tutkielma. Teoreettinen osuus ei ole erillinen osa tässä dokumentissa; menetelmien taustoja, kuten RACE-mallia käsitellään tekstin yhteydessä sen mukaan mitä aihetta projektissa kulloinkin ollaan toteuttamassa.
Omana tavoitteenani on kuvata tässä työssä selkeästi se projektikokonaisuus, joka toteutettiin haluttuun lopputulokseen pääsemiseksi. Olen myös pyrkinyt rehellisesti arvioimaan työn eri vaiheiden onnistumista ja haasteita sekä nostamaan esille ajatuksia siitä, miten asioita ehkä olisi voinut ja kannattanut tehdä toisin.
Kehitysprojektin aloitushetkellä keväällä 2020 oli Covid-19 –epidemia jo laajentumassa pandemiaksi. Sen seurauksena monilla yrityksillä oli suuria haasteita niin tuotteiden ja palveluiden kysynnän kuin toteutuksen osalta. Suomen valtio alkoi tukea yrityksiä Liiketoiminnan kehitysrahoitus häiriötilanteissa – ohjelman kautta, mikä auttoi myös case-yritystä käyttämään kehitysprojektiin omien resurssien ohella myös ulkoisia kumppaneita. Ulkoisen kumppanin mukaantulo vaikutti erittäin merkittävästi tämän projektin toteutukseen ja erityisesti omaan rooliini.
Opinnäytetyö lähtee liikkeelle yrityksen lähtötilanteen analysoinnista ja tarpeiden tunnistamisesta, edeten kehitysprojektin käynnistämiseen ja projektin toteutukseen sen päätökseen ja tuotelanseeraukseen saakka. Työ on erittäin käytännönläheinen ja olemukseltaan pikemmin tarinallinen ja dokumentoiva kooste kuin tieteellinen tutkielma. Teoreettinen osuus ei ole erillinen osa tässä dokumentissa; menetelmien taustoja, kuten RACE-mallia käsitellään tekstin yhteydessä sen mukaan mitä aihetta projektissa kulloinkin ollaan toteuttamassa.
Omana tavoitteenani on kuvata tässä työssä selkeästi se projektikokonaisuus, joka toteutettiin haluttuun lopputulokseen pääsemiseksi. Olen myös pyrkinyt rehellisesti arvioimaan työn eri vaiheiden onnistumista ja haasteita sekä nostamaan esille ajatuksia siitä, miten asioita ehkä olisi voinut ja kannattanut tehdä toisin.