Miten käytännön työelämä voi tukea hoitotyön opiskeluun sitoutumista koko opiskelun ajan? : kokeneiden opiskelijavastaavien näkemykset
Paavola, Henna (2012)
Paavola, Henna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100914273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100914273
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten käytännön työelämä voi tukea sairaanhoitajaopiskelijaa sitoutumaan opiskeluun koko koulutuksen ajan. Työn tavoitteena oli saada tietoa käytännön työelämän roolista opiskelijan tukemisessa, jotta alkavaa kummiluokkatoimintaa voidaan kehittää paremmin opiskelijaa tukevaksi. Tutkimus on osa Tulevaisuuden sairaala – Hoitotyön kehittämisprojektia 2009 – 2015 (Hoi-Pro). Hoi-Pro – hankkeen tavoitteena on valmistella Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriä (VSSHP) siirryttäessä toimialuekohtaiseen toimintamalliin ja lisätä yhteistyötä Turun ammattikorkeakoulun (AMK) ja VSSHP:n välillä sekä lisätä sairaanhoitopiirin vetovoimaisuutta työnantajana ja tuoda toimialuekohtainen hoitotyö tutuksi alan opiskelijoille.
Päätutkimusongelmaksi muodostui miten käytännön työelämä voi tukea sairaanhoitaja-opiskelijan opiskeluun sitoutumista opiskelijavastaavien näkökulmasta?
Tutkimus on kvalitatiivinen ja se toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui neljä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä (VSSHP) työskentelevää opiskelijavastaavaa, jotka ovat toimineet tehtävässä yli kaksi vuotta. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2012 ja aineisto nauhoitettiin ja lopuksi litteroitiin eli kirjoitettiin auki. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Litteroidusta aineistosta poimittiin tutkimusongelmaan liittyvät ilmaisut ja ne järjestettiin taulukoiksi.
Tulosten perusteella opiskelijavastaavat kokivat voivansa parhaiten tukea opiskelijaa ohjatun harjoittelun aikana antamalla heille mahdollisimman monipuolisen kuvan sairaanhoitajan työstä. Opiskelijavastaavien mielestä ryhmätyöt ovat syrjäyttäneet perinteisen teoriaopetuksen, jota he toivoivat lisää. Heidän mielestään opiskelija hyötyy koulutuksestaan eniten, mikäli saa ensin kunnollisen teoriapohjan, johon yhdistää käytännössä opitut asiat. He toivoivat lisää yhteistyötä koulun ja käytännön työelämän välille. He toivoivat myös harjoittelujaksoihin lisää pituutta.
Päätutkimusongelmaksi muodostui miten käytännön työelämä voi tukea sairaanhoitaja-opiskelijan opiskeluun sitoutumista opiskelijavastaavien näkökulmasta?
Tutkimus on kvalitatiivinen ja se toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui neljä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä (VSSHP) työskentelevää opiskelijavastaavaa, jotka ovat toimineet tehtävässä yli kaksi vuotta. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2012 ja aineisto nauhoitettiin ja lopuksi litteroitiin eli kirjoitettiin auki. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Litteroidusta aineistosta poimittiin tutkimusongelmaan liittyvät ilmaisut ja ne järjestettiin taulukoiksi.
Tulosten perusteella opiskelijavastaavat kokivat voivansa parhaiten tukea opiskelijaa ohjatun harjoittelun aikana antamalla heille mahdollisimman monipuolisen kuvan sairaanhoitajan työstä. Opiskelijavastaavien mielestä ryhmätyöt ovat syrjäyttäneet perinteisen teoriaopetuksen, jota he toivoivat lisää. Heidän mielestään opiskelija hyötyy koulutuksestaan eniten, mikäli saa ensin kunnollisen teoriapohjan, johon yhdistää käytännössä opitut asiat. He toivoivat lisää yhteistyötä koulun ja käytännön työelämän välille. He toivoivat myös harjoittelujaksoihin lisää pituutta.