Kuvista kaupoiksi – Vaihtoautojen valokuvauksen vaikutukset ostajien kiinnostukseen
Hiltula, Jarkko (2021)
Hiltula, Jarkko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103143263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103143263
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten käytetyn auton valokuvilla voidaan vaikuttaa potentiaalisten asiakkaiden kiinnostukseen yksittäisiä autoyksilöitä kohtaan sekä millä tavoin voidaan parantaa autoliikkeen laatuvaikutelmaa luotettavana autoliikkeenä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin vaihtoautojen valokuvauksen haasteita sekä tehtiin valokuvausohje autoliikkeille. Ohjeen avulla vaihtoautojen kuvaaminen helpottuu ja nopeutuu. Opinnäyteyön tavoitteena oli tarkastella kuluttajan ostokäyttäytymistä autoa valittaessa sekä kyselyn avulla selvittää, mitkä ovat kuluttajille tärkeitä asioita auton myynti-ilmoitusten valokuvissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kuluttajien tapoja vaihtoauton etsintään sekä tarkasteltiin autonetsijän käyttämiä apuvälineitä, kuten internetsivuja ja hakukoneita. Teoreettisessa osuudessa kiinnitettiin huomiota myös brändimielikuvan luomiseen, vahvistamiseen sekä valokuvaamiseen sommittelun kautta.
Tutkimusosuuden muodosti määrällinen tapaustutkimus, joka toteutettiin verkkokyselynä. Kysely julkaistiin Facebook-sovelluksessa neljässä eri autoiluun keskittyneessä keskusteluryhmässä. Aineisto tutkimukseen kerättiin heinäkuussa 2020. Tutkimustulokset osoittivat, että yksityiskohdilla on merkitystä kuluttajille auton valinnassa ja esimerkiksi kolhut ja naarmut tulisi näyttää omina kuvinaan.
Tutkimustulosten avulla tehtiin valokuvausohje, joka on tämän opinnäytetyön liitteenä. Kuvausohje antaa vinkkejä auton kuvaamisen, kuvakulmiin, etäisyyksiin sekä lisävarusteiden ja sisätilojen kuvaamiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kuluttajien tapoja vaihtoauton etsintään sekä tarkasteltiin autonetsijän käyttämiä apuvälineitä, kuten internetsivuja ja hakukoneita. Teoreettisessa osuudessa kiinnitettiin huomiota myös brändimielikuvan luomiseen, vahvistamiseen sekä valokuvaamiseen sommittelun kautta.
Tutkimusosuuden muodosti määrällinen tapaustutkimus, joka toteutettiin verkkokyselynä. Kysely julkaistiin Facebook-sovelluksessa neljässä eri autoiluun keskittyneessä keskusteluryhmässä. Aineisto tutkimukseen kerättiin heinäkuussa 2020. Tutkimustulokset osoittivat, että yksityiskohdilla on merkitystä kuluttajille auton valinnassa ja esimerkiksi kolhut ja naarmut tulisi näyttää omina kuvinaan.
Tutkimustulosten avulla tehtiin valokuvausohje, joka on tämän opinnäytetyön liitteenä. Kuvausohje antaa vinkkejä auton kuvaamisen, kuvakulmiin, etäisyyksiin sekä lisävarusteiden ja sisätilojen kuvaamiseen.