Mellanledarskap inom vård: att slitas mellan förväntning och krav
Sulasalmi, Kiira (2021)
Sulasalmi, Kiira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103143256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103143256
Tiivistelmä
Arbetet strävar till att undersöka mellanledarskap inom vård, att identifiera faktorer som kan bidra till arbetsvälbefinnande hos mellanledare och att få en djupare förståelse för mellanledarskap inom vården - vilka krav mellanledarna ställs för, hurdan kontroll de har över sitt arbete och vilket stöd de får. Frågeställningarna är: Vilka risker för arbetshälsa förknippas vanligen med positionen som mellanledare inom vård? och Vilka förslag på åtgärder finns det för att öka mellanledarens arbetsvälbefinnande?
Arbetet är en kvalitativ studie. Forskningsmetoden som använts är tematisk litteraturstudie med deduktiv analys. Som teoretisk referensram för arbetet används Karaseks och Theorells krav-, kontroll-, stödmodell. Ur teoretiska referensramen plockades fram teman: Psykologiska krav, Arbetsmängd, Beslutskontroll, Kunskapskontroll, Socialt stöd och Instrumentellt stöd. Litteratursöknigen som gjordes resulterade i 11 källor efter att syftet med arbetet samt inkluderingskriterierna hade tagits i beaktande.
En slutsats av litteraturstudien om hur mellanledaren mår var att mellanledarens klämda position kan upplevas som för mycket och då känner man sig maktlös och sliten, men det energikrävande intensiva arbetet är också något man tycker om. Oförutsedda händelser genererar mest stress i mellanledarnas arbete eftersom de inte kan kontrollera händelserna. Informationsmängdens ökning har lett till tidsbrist och arbetsuppgifter samt mål upplevs oklara. Tiden för uppföljning av arbetsbelastning med sina överordnade upplevdes otillräcklig.
Som åtgärder för att öka mellanledarens arbetsvälbefinnande steg fram att det är viktigt att känna igen och aktivt följa upp arbetsbelastningen, igenkännande och respekt för egna gränser, både professionella och personliga, behövs. Tillräcklig arbetserfarenhet behövs för mellanledaren. En efterfrågan finns på att den överordnade ledningen är lyhörd för arbetsbördan som kan bli för stor, och att praktisk avlastning kan behövas. En tillräcklig ledarutbildning stöder den egna ledarrollen samt andra ledares uppskattning. Ledarna önskade stöd och intresse från övre ledarna för utvecklandet och upprätthållandet av jämlikt stöd. Organisationen kunde, genom att stöda mentor och self-coaching program, ge mellanledare det stöd de behöver för att lyckas.
Arbetet är en kvalitativ studie. Forskningsmetoden som använts är tematisk litteraturstudie med deduktiv analys. Som teoretisk referensram för arbetet används Karaseks och Theorells krav-, kontroll-, stödmodell. Ur teoretiska referensramen plockades fram teman: Psykologiska krav, Arbetsmängd, Beslutskontroll, Kunskapskontroll, Socialt stöd och Instrumentellt stöd. Litteratursöknigen som gjordes resulterade i 11 källor efter att syftet med arbetet samt inkluderingskriterierna hade tagits i beaktande.
En slutsats av litteraturstudien om hur mellanledaren mår var att mellanledarens klämda position kan upplevas som för mycket och då känner man sig maktlös och sliten, men det energikrävande intensiva arbetet är också något man tycker om. Oförutsedda händelser genererar mest stress i mellanledarnas arbete eftersom de inte kan kontrollera händelserna. Informationsmängdens ökning har lett till tidsbrist och arbetsuppgifter samt mål upplevs oklara. Tiden för uppföljning av arbetsbelastning med sina överordnade upplevdes otillräcklig.
Som åtgärder för att öka mellanledarens arbetsvälbefinnande steg fram att det är viktigt att känna igen och aktivt följa upp arbetsbelastningen, igenkännande och respekt för egna gränser, både professionella och personliga, behövs. Tillräcklig arbetserfarenhet behövs för mellanledaren. En efterfrågan finns på att den överordnade ledningen är lyhörd för arbetsbördan som kan bli för stor, och att praktisk avlastning kan behövas. En tillräcklig ledarutbildning stöder den egna ledarrollen samt andra ledares uppskattning. Ledarna önskade stöd och intresse från övre ledarna för utvecklandet och upprätthållandet av jämlikt stöd. Organisationen kunde, genom att stöda mentor och self-coaching program, ge mellanledare det stöd de behöver för att lyckas.