TikTok-markkinoinnin mahdollisuudet yrityksille
Lohi, Vilja (2021)
Lohi, Vilja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153311
Tiivistelmä
Uusia sosiaalisen median kanavia kehitetään jatkuvasti, eikä voi olla varma, mitkä niistä nousevat käytetyimpien rinnalle. Isoimmat sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook ja Twitter, tulevat luultavasti olemaan käytössä vielä pitkään. Kuitenkin esimerkiksi Facebookista tiedetään jo hyvin, että osa sen entisistä käyttäjistä on lopettanut sen käytön. Markkinoijan on jatkuvasti tutkittava, mitä trendeistä ja uusista sovelluksista kumpuaa, ja huomioitava ne yrityksen markkinointisuunnitelmissa.
Vuonna 2016 julkaistu, kiinalaisen ByteDancen kehittämä TikTok puhututtaa paljon. Sovelluksella on paljon käyttäjiä, eikä sitä voi kohdella ohimenevänä ilmiönä. On aika miettiä, miten yritykset voivat markkinoida parhaiten alustalla.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin sitä, mitä markkinointimahdollisuuksia TikTokissa on, ja minkälaiselle yritykselle TikTok sopisi markkinointikanavaksi. Samalla esiteltiin TikTokia ilmiönä ja TikTokista löytyviä yrityscaseja. Työssä keskityttiin erityisesti siihen, mitä mahdollisuuksia TikTok tarjoaa yrityksille.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu sosiaalisen median markkinoinnin kirjallisuudesta ja verkkoartikkeleista. Keskeisimmät lähteet ovat verkossa julkaistut TikTok-artikkelit, sillä TikTok on ilmiönä vielä uusi ja kirjallisuutta löytyy melko vähän.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea sosiaalisen median markkinoinnin asiantuntijaa ja haastattelut toteutettiin aikavälillä lokakuu-marraskuu 2020.
Tutkimuksen tulosten perusteella pystyttiin toteamaan, että TikTok voisi sopia kuluttajamarkkinoijille, pikaruokalaketjuille ja elintarvikeyrityksille. Yritysten, joiden kohderyhmässä on paljon TikTokin käyttäjiä, kannattaisi harkita siellä markkinointia tai ainakin tunnistaa se yhdeksi sosiaalisen median alustaksi. Kanava tarjoaa mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja osallistamiseen, joilla voi kerätä brändille näkyvyyttä. TikTokissa orgaaninen sisältö voi lähteä nousuun ennen näkemättömällä tavalla ja kerätä miljoonittain katselukertoja. Samaa ei tällä hetkellä voi realistisesti saavuttaa muissa kanavissa.
TikTokin kohtaamiin ongelmiin lukeutuvat sovelluksessa esiintyvä vihapuhe ja sen tietoturvaan kohdistuneet poliittiset epäilyt. TikTokia uhkaavat myös monet kilpailijat kuten Instagramin vastaava palvelu Instagram Reels. Yritysten, jotka suunnittelevat markkinointia TikTokissa, kuuluisi ottaa ongelmat huomioon. Ongelmista huolimatta sovellus on vakiinnuttanut paikkansa eikä ole vaarassa jäädä pois käytöstä tulevaisuudessa.
Vuonna 2016 julkaistu, kiinalaisen ByteDancen kehittämä TikTok puhututtaa paljon. Sovelluksella on paljon käyttäjiä, eikä sitä voi kohdella ohimenevänä ilmiönä. On aika miettiä, miten yritykset voivat markkinoida parhaiten alustalla.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin sitä, mitä markkinointimahdollisuuksia TikTokissa on, ja minkälaiselle yritykselle TikTok sopisi markkinointikanavaksi. Samalla esiteltiin TikTokia ilmiönä ja TikTokista löytyviä yrityscaseja. Työssä keskityttiin erityisesti siihen, mitä mahdollisuuksia TikTok tarjoaa yrityksille.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu sosiaalisen median markkinoinnin kirjallisuudesta ja verkkoartikkeleista. Keskeisimmät lähteet ovat verkossa julkaistut TikTok-artikkelit, sillä TikTok on ilmiönä vielä uusi ja kirjallisuutta löytyy melko vähän.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea sosiaalisen median markkinoinnin asiantuntijaa ja haastattelut toteutettiin aikavälillä lokakuu-marraskuu 2020.
Tutkimuksen tulosten perusteella pystyttiin toteamaan, että TikTok voisi sopia kuluttajamarkkinoijille, pikaruokalaketjuille ja elintarvikeyrityksille. Yritysten, joiden kohderyhmässä on paljon TikTokin käyttäjiä, kannattaisi harkita siellä markkinointia tai ainakin tunnistaa se yhdeksi sosiaalisen median alustaksi. Kanava tarjoaa mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja osallistamiseen, joilla voi kerätä brändille näkyvyyttä. TikTokissa orgaaninen sisältö voi lähteä nousuun ennen näkemättömällä tavalla ja kerätä miljoonittain katselukertoja. Samaa ei tällä hetkellä voi realistisesti saavuttaa muissa kanavissa.
TikTokin kohtaamiin ongelmiin lukeutuvat sovelluksessa esiintyvä vihapuhe ja sen tietoturvaan kohdistuneet poliittiset epäilyt. TikTokia uhkaavat myös monet kilpailijat kuten Instagramin vastaava palvelu Instagram Reels. Yritysten, jotka suunnittelevat markkinointia TikTokissa, kuuluisi ottaa ongelmat huomioon. Ongelmista huolimatta sovellus on vakiinnuttanut paikkansa eikä ole vaarassa jäädä pois käytöstä tulevaisuudessa.