Sosionomin (AMK) paikka ja osaaminen vanhustyössä
Vesterinen, Sari; Kärkkäinen, Minna (2012)
Vesterinen, Sari
Kärkkäinen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100914290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100914290
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan ammattikorkeakouluista valmistuneiden sosionominen (AMK) osaamista seniori- ja vanhustyössä. Opinnäytetyö toteutettiin sosiaalialan ammattikorkeakouluverkoston ja siinä toimivan seniori- ja vanhustyöryhmän aloitteesta.
Opinnäytetyö pohjautuu teoriatietoon sosionomin koulutuksesta, erilaisista vanhuskäsityksistä sekä mitä ja millaista on sosionomin(AMK) tekemä vanhustyö. Opinnäytetyön empiirinen aineisto perustuu kyselyyn, joka toteutettiin Digium Enterprise-ohjelmalla. Opinnäytetyön päämääränä oli selvittää tarjoaako ammattikorkea-kouluissa hankittu sosionomi (AMK) tutkinto riittävää osaamista vanhustyössä toimiville, tarvitseeko sosiono-min (AMK) koulutusta kehittää ja mitkä ovat työelämästä nousevat ajankohtaiset osaamistarpeet.
Sähköinen kysely toteutettiin maaliskuussa 2012 ja siihen vastasi 42 sosionomia. Strukturoidun kyselyn kautta saatu aineisto analysoitiin Digium- ohjelman avulla. Kyselyyn sisältyneisiin avoimiin kysymyksiin saadut vasta-ukset luettiin huolellisesti ja niiden sisältämä informaatio on käsitelty eri teemojen alla.
Vaikka sosionomin (AMK) koulutus antaa monipuolisen valmiuden toimia sosiaalialan ohjaus-, neuvonta-, asi-antuntija- ja johtamistyön tehtävissä, vastaajat esittivät useita kehittämistarpeita näiltä alueilta. Kyselyn mu-kaan sosionomit (AMK) kokivat tarvitsevansa lisätietoa ikääntyviä koskevasta lainsäädännöstä sekä palveluoh-jauksesta. Koettiin myös, että yhteistyö eri toimijoiden välillä ja sen kehittäminen sekä organisointi vaativat lisää tietoa.
Ajankohtaisia lisätiedon tarpeita vastaajat kokivat tarvitsevansa myös lääkehoidosta, eri sairauksien vaikutuk-sista vanhuuteen, muistihäiriöistä, mielenterveys – ja päihdeongelmista sekä monikulttuurisuuteen liittyvistä teemoista. Vastaajat esittivät, että opinnoissa tulisi olla enemmän henkilöstöhallinnon - sekä johtamis- ja esi-mieskoulutusta.
Kyselystä saatuja tietoja voidaan tulevaisuudessa käyttää hyödyksi kun ammattikorkeakoulut haluavat kehittää yleisesti sosionomien (AMK) koulutusta ja erityisesti seniori- ja vanhustyön osaamista.
Opinnäytetyö pohjautuu teoriatietoon sosionomin koulutuksesta, erilaisista vanhuskäsityksistä sekä mitä ja millaista on sosionomin(AMK) tekemä vanhustyö. Opinnäytetyön empiirinen aineisto perustuu kyselyyn, joka toteutettiin Digium Enterprise-ohjelmalla. Opinnäytetyön päämääränä oli selvittää tarjoaako ammattikorkea-kouluissa hankittu sosionomi (AMK) tutkinto riittävää osaamista vanhustyössä toimiville, tarvitseeko sosiono-min (AMK) koulutusta kehittää ja mitkä ovat työelämästä nousevat ajankohtaiset osaamistarpeet.
Sähköinen kysely toteutettiin maaliskuussa 2012 ja siihen vastasi 42 sosionomia. Strukturoidun kyselyn kautta saatu aineisto analysoitiin Digium- ohjelman avulla. Kyselyyn sisältyneisiin avoimiin kysymyksiin saadut vasta-ukset luettiin huolellisesti ja niiden sisältämä informaatio on käsitelty eri teemojen alla.
Vaikka sosionomin (AMK) koulutus antaa monipuolisen valmiuden toimia sosiaalialan ohjaus-, neuvonta-, asi-antuntija- ja johtamistyön tehtävissä, vastaajat esittivät useita kehittämistarpeita näiltä alueilta. Kyselyn mu-kaan sosionomit (AMK) kokivat tarvitsevansa lisätietoa ikääntyviä koskevasta lainsäädännöstä sekä palveluoh-jauksesta. Koettiin myös, että yhteistyö eri toimijoiden välillä ja sen kehittäminen sekä organisointi vaativat lisää tietoa.
Ajankohtaisia lisätiedon tarpeita vastaajat kokivat tarvitsevansa myös lääkehoidosta, eri sairauksien vaikutuk-sista vanhuuteen, muistihäiriöistä, mielenterveys – ja päihdeongelmista sekä monikulttuurisuuteen liittyvistä teemoista. Vastaajat esittivät, että opinnoissa tulisi olla enemmän henkilöstöhallinnon - sekä johtamis- ja esi-mieskoulutusta.
Kyselystä saatuja tietoja voidaan tulevaisuudessa käyttää hyödyksi kun ammattikorkeakoulut haluavat kehittää yleisesti sosionomien (AMK) koulutusta ja erityisesti seniori- ja vanhustyön osaamista.