Kun toimitus varpaansa sosiaaliseen mediaan kastoi : Alasatakunnan Facebook-sivun kehittämisprojekti
Männistö, Maija (2012)
Männistö, Maija
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101614450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101614450
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, mistä ominaisuuksista paikallislehden toimiva Facebook-sivu koostuu. Tutkimuksen toimeksiantaja on Satakunnassa Pyhäjärviseudulla ilmestyvä Alasatakunta-lehti, joka liittyi Facebookiin vuoden 2012 keväällä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena on vankistaa lukijoiden ja lehden välistä vuorovaikutusta hyödyntämällä Alasatakunnan läsnäoloa sosiaalisessa mediassa.
Kehittämisprojektin tarkoituksena on monipuolistaa Alasatakunnan julkaisemaa materiaalia Facebookissa ja aktivoida sivun tykkääjiä reagoimaan paremmin julkaistuun materiaaliin.
Kehittämisprojekti on toteutettu kokeilemalla erilaisten Facebook-päivitysten toimivuutta käytännössä. Käytettyjä päivitystyyppejä on perusteltu sekä kirja- että verkkolähteiden avulla.
Kehittämisprojektin päätteeksi havaittiin, että toimivan yhteisön luominen sosiaalisessa mediassa vaatii pitkällistä panostusta, jotta ihmiset ottavat sivun kunnolla omakseen. Eniten käyttäjiä miellyttivät julkaistut videot, joilla esiintyy julkisuudesta tunnettuja ihmisiä, yksinkertaiset kyselyt ja kuvamateriaali toimituksen työskentelystä sekä tulevien päivien lehdistä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena on vankistaa lukijoiden ja lehden välistä vuorovaikutusta hyödyntämällä Alasatakunnan läsnäoloa sosiaalisessa mediassa.
Kehittämisprojektin tarkoituksena on monipuolistaa Alasatakunnan julkaisemaa materiaalia Facebookissa ja aktivoida sivun tykkääjiä reagoimaan paremmin julkaistuun materiaaliin.
Kehittämisprojekti on toteutettu kokeilemalla erilaisten Facebook-päivitysten toimivuutta käytännössä. Käytettyjä päivitystyyppejä on perusteltu sekä kirja- että verkkolähteiden avulla.
Kehittämisprojektin päätteeksi havaittiin, että toimivan yhteisön luominen sosiaalisessa mediassa vaatii pitkällistä panostusta, jotta ihmiset ottavat sivun kunnolla omakseen. Eniten käyttäjiä miellyttivät julkaistut videot, joilla esiintyy julkisuudesta tunnettuja ihmisiä, yksinkertaiset kyselyt ja kuvamateriaali toimituksen työskentelystä sekä tulevien päivien lehdistä.