Aamiaismajoitusyrityksen perustaminen Kalajoelle
Ylimäki Njai, Merja (2009)
Ylimäki Njai, Merja
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205761
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni oli oma taustatutkimukseni yritystoiminnan perustamista varten. Liikeidea on kaikista tärkein ja koko yritystoiminnan ydin. Laajennettuja palveluita matkailuyritykselle kehitetään trendien ja asiakkaiden tarpeiden mukaan. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli yritystoiminnan teoria ja yrittäjille tehdyt syvähaastattelut Kalajoella sekä Ylivieskassa. Opinnäytetyöni sisältää salaisena osiona liiketoimintasuunnitelman.
Tässä opinnäytetyössä tein kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla syvähaastatteluja Kalajoen ja Ylivieskan matkailuyrittäjille. Tarkoituksenani oli saada tietoa yritysilmapiiristä, verkostoitumisesta ja aamiaismajoitusyrityksen kilpailutilanteesta Kalajoella.
Aamiaismajoitus tarjoaa edullisemman vaihtoehdon matkailijoille, ja maaseudulla on luontoa, kotieläimiä ja muita uusia elämyksiä tarjottavana. Pihapiiri, majoitustilat ja ruokatarjoilut on suunniteltava huolellisesti. Myös esteettömien matkailupalveluiden kysyntä on viime vuosina kasvanut, ja asiakassegmenttejä on tullut matkailuun lisää.
Myös uuden matkailuyrityksen markkinointistrategian suunnittelu on erittäin tärkeää. Oikean asiakassegmentin valitseminen ja markkinointimixin käyttäminen tehostavat uuden yrityksen näkyvyyttä, palvelun laatua ja tietenkin myyntiä.
Tässä opinnäytetyössä tein kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla syvähaastatteluja Kalajoen ja Ylivieskan matkailuyrittäjille. Tarkoituksenani oli saada tietoa yritysilmapiiristä, verkostoitumisesta ja aamiaismajoitusyrityksen kilpailutilanteesta Kalajoella.
Aamiaismajoitus tarjoaa edullisemman vaihtoehdon matkailijoille, ja maaseudulla on luontoa, kotieläimiä ja muita uusia elämyksiä tarjottavana. Pihapiiri, majoitustilat ja ruokatarjoilut on suunniteltava huolellisesti. Myös esteettömien matkailupalveluiden kysyntä on viime vuosina kasvanut, ja asiakassegmenttejä on tullut matkailuun lisää.
Myös uuden matkailuyrityksen markkinointistrategian suunnittelu on erittäin tärkeää. Oikean asiakassegmentin valitseminen ja markkinointimixin käyttäminen tehostavat uuden yrityksen näkyvyyttä, palvelun laatua ja tietenkin myyntiä.