”Ai tääkö on merkityksellistä” Vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden kokemuksia vuorovaikutusleikistä
Juopperi, Annika; Isokangas, Reetta (2012)
Juopperi, Annika
Isokangas, Reetta
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101414410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101414410
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli jakaa tietoa vuorovaikutusleikistä vanhemmille ja selvittää vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden kokemuksia vuorovaikutusleikistä. Tutkimus toteutettiin vanhempainiltojen ja haastattelujen muodossa. Tutkimus tehtiin yhdessä ylivieskalaisessa päiväkodissa, jossa alettiin syksyllä 2011 pitää vuorovaikutusleikkiryhmää. Tutkimukseen haastateltiin vuorovaikutusleikkiryhmän lasten vanhempia, ryhmän ohjaaja ja yhtä päiväkodin työntekijää. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Lapsen hyvä arki –hanke.
Vanhempainiltoja pidettiin kaksi, joissa toisessa kerrottiin osallistuneille vanhemmille vuorovaikutusleikistä ja toisessa vuorovaikutusleikkiryhmän lasten vanhemmat näkivät, millainen vuorovaikutusleikkituokio on. Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus ja haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna. Haastatteluilla selvitettiin, millaisia kokemuksia haastateltavilla oli vuorovaikutusleikistä ja millaisia vaikutuksia vuorovaikutusleikillä on heidän mielestään ollut.
Tulokset olivat positiivisia. Kaikkien haastatelluiden mielestä vuorovaikutusleikki on hyvä asia, jonka toivottiin jatkuvan. Erityisesti pientä ryhmää ja lasten saamaa huomiota pidettiin hyvänä. Haastateltavat olivat nähneet muutoksia lapsissa, mutta heistä oli vaikeaa arvioida, oliko vuorovaikutusleikki yksistään vaikuttanut siihen. He kuitenkin uskoivat, että se on voinut osaltaan vaikuttaa positiivisesta. Tulosten perusteella voi olettaa, että vuorovaikutusleikki on hyväksi lapsille ja heidän itsetunnolleen. Vaikutuksia on hankala arvioida, koska lapsen vaikuttaa niin moni muukin asia, joten ei voi tietää kuinka paljon vuorovaikutusleikki vaikuttaa.
Vanhempainiltoja pidettiin kaksi, joissa toisessa kerrottiin osallistuneille vanhemmille vuorovaikutusleikistä ja toisessa vuorovaikutusleikkiryhmän lasten vanhemmat näkivät, millainen vuorovaikutusleikkituokio on. Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus ja haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna. Haastatteluilla selvitettiin, millaisia kokemuksia haastateltavilla oli vuorovaikutusleikistä ja millaisia vaikutuksia vuorovaikutusleikillä on heidän mielestään ollut.
Tulokset olivat positiivisia. Kaikkien haastatelluiden mielestä vuorovaikutusleikki on hyvä asia, jonka toivottiin jatkuvan. Erityisesti pientä ryhmää ja lasten saamaa huomiota pidettiin hyvänä. Haastateltavat olivat nähneet muutoksia lapsissa, mutta heistä oli vaikeaa arvioida, oliko vuorovaikutusleikki yksistään vaikuttanut siihen. He kuitenkin uskoivat, että se on voinut osaltaan vaikuttaa positiivisesta. Tulosten perusteella voi olettaa, että vuorovaikutusleikki on hyväksi lapsille ja heidän itsetunnolleen. Vaikutuksia on hankala arvioida, koska lapsen vaikuttaa niin moni muukin asia, joten ei voi tietää kuinka paljon vuorovaikutusleikki vaikuttaa.