MiMar Data Ky:n asiakkaiden tyytyväisyys ja ostokäyttäytyminen
Papinaho, Arttu (2009)
Papinaho, Arttu
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205773
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä oli haapajärvinen
tietotekniikka-alan yritys MiMar Data Ky. Yritys on toiminut paikkakunnalla jo vuodesta 1997.Yritys myy tietotekniikka-alan tuotteita kuten esimerkiksi tietokoneita, tulostimia, virustorjuntaohjelmia jne.Tietokoneiden ja niihin liittyvien laitteiden huolto on merkittävässä asemassa tarkasteltuna liikevaihdon suhteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää MiMar Data Ky:n asiakastyytyväisyyttä ja ostokäyttäytymistä asiakkaiden ostaessa tietotekniikka-alan tuotteita. Tutkimukselle asetettiin kaksi pääongelmaa, joista ensimmäinen oli, miten tyytyväisiä MiMar Data Ky:n asiakkaat ovat yrityksen toimintaan ja tähän alaongelmat miten tyytyväisiä asiakkaat ovat asiakaspalveluun ja miten tyytyväisiä asiakkaat ovat yrityksen tarjoomaan? Toisena pääongelmana oli, että millaista on MiMar Data Ky:n asiakkaiden ostokäyttäytyminen heidän ostaessaan tietotekniikka-alan tuotteita? Tähän ensimmäisenä alaongelmana oli, että minkälaisia odotuksia asiakkailla on yrityksestä ja toisena alaongelmana oli, että millaisia ovat asiakkaiden ostotottumukset?
Tutkimusote oli kvantitatiivinen eli määrällinen menetelmä. Tiedot kerättiin internet-kyselynä kaikille MiMar Data Ky:n asiakkaille, jotka sisälsivät vaihtoehto ja avoimia kysymyksiä. Kaikkiaan 272 asiakkaalle lähetettiin kyselylinkki sähköpostitse. Tutkimus toteutettiin 19.2 – 15.3.2009 välisenä aikana. Vastausprosentiksi muodostui 38.2. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että MiMar Data Ky:n asiakkaat ovat melko tai erittäin tyytyväisiä yrityksen toimintaan.
tietotekniikka-alan yritys MiMar Data Ky. Yritys on toiminut paikkakunnalla jo vuodesta 1997.Yritys myy tietotekniikka-alan tuotteita kuten esimerkiksi tietokoneita, tulostimia, virustorjuntaohjelmia jne.Tietokoneiden ja niihin liittyvien laitteiden huolto on merkittävässä asemassa tarkasteltuna liikevaihdon suhteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää MiMar Data Ky:n asiakastyytyväisyyttä ja ostokäyttäytymistä asiakkaiden ostaessa tietotekniikka-alan tuotteita. Tutkimukselle asetettiin kaksi pääongelmaa, joista ensimmäinen oli, miten tyytyväisiä MiMar Data Ky:n asiakkaat ovat yrityksen toimintaan ja tähän alaongelmat miten tyytyväisiä asiakkaat ovat asiakaspalveluun ja miten tyytyväisiä asiakkaat ovat yrityksen tarjoomaan? Toisena pääongelmana oli, että millaista on MiMar Data Ky:n asiakkaiden ostokäyttäytyminen heidän ostaessaan tietotekniikka-alan tuotteita? Tähän ensimmäisenä alaongelmana oli, että minkälaisia odotuksia asiakkailla on yrityksestä ja toisena alaongelmana oli, että millaisia ovat asiakkaiden ostotottumukset?
Tutkimusote oli kvantitatiivinen eli määrällinen menetelmä. Tiedot kerättiin internet-kyselynä kaikille MiMar Data Ky:n asiakkaille, jotka sisälsivät vaihtoehto ja avoimia kysymyksiä. Kaikkiaan 272 asiakkaalle lähetettiin kyselylinkki sähköpostitse. Tutkimus toteutettiin 19.2 – 15.3.2009 välisenä aikana. Vastausprosentiksi muodostui 38.2. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että MiMar Data Ky:n asiakkaat ovat melko tai erittäin tyytyväisiä yrityksen toimintaan.