Koulutus ja käytännön hoitotyö tukena hoitotyön opiskeluun sitoutumisessa
Kannisto, Annemari; Lundahl, Jenni; Maikola, Heidi (2012)
Kannisto, Annemari
Lundahl, Jenni
Maikola, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314585
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ja kerätä aikaisempia tutkimuksia ja kirjallisuutta siitä, miten koulutus ja käytännön hoitotyö pystyvät tukemaan hoitotyön opiskelijaa opiskeluun sitoutumisessa opiskelun eri vaiheissa. Tavoitteena oli että hoitotyön opiskelijan opintoihin yhteydessä olevat eritahot pystyisivät jatkossa tukemaan paremmin hoitotyön opiskelijoita opintoihin sitoutumisessa, jolloin mahdollisesti saataisiin vähennettyä opintojen keskeytymistä. Aihetta käsiteltiin käytännön hoitotyön, hoitotyön opettajan sekä opiskelijan näkökulmista.
Opinnäytetyö on osa Tulevaisuuden sairaala – Hoitotyön kehittämisprojektia ja liittyy kummi-luokkatoiminta – osatehtävään (Kummel ym. 2012, 87–92). Opinnäytetyö toteutettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta soveltaen. Aineistona käytettiin aiemmin tuotettua tietoa eri tietokantoja ja manuaalista hakua käyttäen. Hakutuloksia saatiin kaiken kaikkiaan 171 (N=171), joista tähän opinnäytetyöhön tulososaan valittiin 19 (n=19). Aineiston analysointi tapahtui sisällönanalyysillä.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella hyvä oppimisympäristö edistää hoitotyön opiskelijoiden oppimista. Opiskelijat kokevat koulussa opitun teoriatiedon saavan merkityksen ohjattujen harjoitteluiden aikana, mikä kannustaa heitä opiskelussa eteenpäin. Opiskelijat pitivät käytännön harjoittelujaksoilla tärkeänä erityisesti hyvää suhdetta hoitohenkilökuntaan sekä ohjaussuhteen toimivuutta. Osastojen opiskelijamyönteinen ilmapiiri koettiin tärkeäksi. Koulun ja työelämän yhteistyöllä todettiin olevan positiivisia vaikutuksia opiskelijoiden motivaatioon ja opettajan rooli harjoittelun aikana koettiin tärkeäksi. Negatiivisesti opiskelijat kokivat yksiköiden kiireen ja lähiohjaajien ajanpuutteen. Tämä vaikutti epäedullisesti heidän oppimiseensa ja opiskeluun sitoutumiseen.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, mitkä eri tekijät vaikuttavat positiivisesti tai negatiivisesti hoitotyön opiskelijan opintoihin sitoutumiseen. Jatkossa tutkimustuloksia voidaan hyödyntää teoriaopintojen ja ohjatun harjoittelun kehittämisessä, jotta saataisiin opiskelijat motivoituneimmiksi opiskelua ja valmistumista sekä tulevaa työelämää kohtaan.
Opinnäytetyö on osa Tulevaisuuden sairaala – Hoitotyön kehittämisprojektia ja liittyy kummi-luokkatoiminta – osatehtävään (Kummel ym. 2012, 87–92). Opinnäytetyö toteutettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta soveltaen. Aineistona käytettiin aiemmin tuotettua tietoa eri tietokantoja ja manuaalista hakua käyttäen. Hakutuloksia saatiin kaiken kaikkiaan 171 (N=171), joista tähän opinnäytetyöhön tulososaan valittiin 19 (n=19). Aineiston analysointi tapahtui sisällönanalyysillä.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella hyvä oppimisympäristö edistää hoitotyön opiskelijoiden oppimista. Opiskelijat kokevat koulussa opitun teoriatiedon saavan merkityksen ohjattujen harjoitteluiden aikana, mikä kannustaa heitä opiskelussa eteenpäin. Opiskelijat pitivät käytännön harjoittelujaksoilla tärkeänä erityisesti hyvää suhdetta hoitohenkilökuntaan sekä ohjaussuhteen toimivuutta. Osastojen opiskelijamyönteinen ilmapiiri koettiin tärkeäksi. Koulun ja työelämän yhteistyöllä todettiin olevan positiivisia vaikutuksia opiskelijoiden motivaatioon ja opettajan rooli harjoittelun aikana koettiin tärkeäksi. Negatiivisesti opiskelijat kokivat yksiköiden kiireen ja lähiohjaajien ajanpuutteen. Tämä vaikutti epäedullisesti heidän oppimiseensa ja opiskeluun sitoutumiseen.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, mitkä eri tekijät vaikuttavat positiivisesti tai negatiivisesti hoitotyön opiskelijan opintoihin sitoutumiseen. Jatkossa tutkimustuloksia voidaan hyödyntää teoriaopintojen ja ohjatun harjoittelun kehittämisessä, jotta saataisiin opiskelijat motivoituneimmiksi opiskelua ja valmistumista sekä tulevaa työelämää kohtaan.