Työntekijöiden kokemuksia pienessä päiväkodissa työskentelystä
Välisaari, Emilia (2021)
Välisaari, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153346
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää pienen päiväkodin toimintamalleja sekä työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnista. Opinnäytetyön avulla selvitettiin pienen päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta, mitkä tekijät vaikuttavat heidän henkilökohtaiseen työhyvinvointiinsa ja mistä tekijöistä työhyvinvointi heidän mielestään koostuu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät pienessä päiväkodissa tukevat työntekijän ammattitaitoa ja vahvuuksia sekä mitä toimintamalleja työntekijät pitivät hyvänä pienessä päiväkodissa. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee varhaiskasvatusta ja työhyvinvointia. Työhyvinvointia käsitellään yleisellä tasolla sekä varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena ja kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin marras-joulukuussa 2020 sähköisenä Webropol-kyselynä. Kyselylomake sisälsi avoimia ja suljettuja kysymyksiä. Kyselytutkimukseen osallistui Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevan pienen päiväkodin kaikki viisi varhaiskasvatuksen työntekijää. Tutkimuksen analyysitapana käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että työntekijät kokivat työhyvinvointinsa hyvänä. Työhyvinvointia tukevina asioina työntekijät kokivat erityisesti positiivisen ilmapiirin, esimiestoiminnan, oman ammattitaidon käyttämisen ja kehittämisen sekä työyhteisön kehittämisen ja tuen. Työhyvinvointia edistävänä esimiestoimintana koettiin yksilölähtöinen toiminta, jossa esimies toimii kuuntelevana, keskustelevana ja tasavertaisena. Myös nopeaa tilanteisiin reagointia arvostettiin esimiestoiminnassa.
Tutkimustuloksista nousee esiin, että työntekijät kokivat pienen päiväkodin tukevan heidän ammattitaitonsa käyttämistä ja kehittämistä monissa eri arjen tilanteissa. Arjen tilanteita ovat esimerkiksi siirtymätilanteet sekä pedagogiikan toteutuminen päiväkodin toiminnassa. Työntekijät kokivat pienen ja tiiviin työyhteisön haastavan hyvällä tavalla heidän ammattitaitoaan, sillä toiminnan kehittäminen tapahtuu koko työyhteisön kesken avoimesti keskustellen ja mielipiteitä jakaen. Yhteisöllisyys ja lapsen yksilönä kohtaaminen muun muassa pienryhmätoiminnan avulla olivat erityisen hyviä toimintamalleja pienessä päiväkodissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena ja kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin marras-joulukuussa 2020 sähköisenä Webropol-kyselynä. Kyselylomake sisälsi avoimia ja suljettuja kysymyksiä. Kyselytutkimukseen osallistui Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevan pienen päiväkodin kaikki viisi varhaiskasvatuksen työntekijää. Tutkimuksen analyysitapana käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että työntekijät kokivat työhyvinvointinsa hyvänä. Työhyvinvointia tukevina asioina työntekijät kokivat erityisesti positiivisen ilmapiirin, esimiestoiminnan, oman ammattitaidon käyttämisen ja kehittämisen sekä työyhteisön kehittämisen ja tuen. Työhyvinvointia edistävänä esimiestoimintana koettiin yksilölähtöinen toiminta, jossa esimies toimii kuuntelevana, keskustelevana ja tasavertaisena. Myös nopeaa tilanteisiin reagointia arvostettiin esimiestoiminnassa.
Tutkimustuloksista nousee esiin, että työntekijät kokivat pienen päiväkodin tukevan heidän ammattitaitonsa käyttämistä ja kehittämistä monissa eri arjen tilanteissa. Arjen tilanteita ovat esimerkiksi siirtymätilanteet sekä pedagogiikan toteutuminen päiväkodin toiminnassa. Työntekijät kokivat pienen ja tiiviin työyhteisön haastavan hyvällä tavalla heidän ammattitaitoaan, sillä toiminnan kehittäminen tapahtuu koko työyhteisön kesken avoimesti keskustellen ja mielipiteitä jakaen. Yhteisöllisyys ja lapsen yksilönä kohtaaminen muun muassa pienryhmätoiminnan avulla olivat erityisen hyviä toimintamalleja pienessä päiväkodissa.