Tysk affärskultur : Att inleda och upprätthålla lyckade samarbeten
Englund, Robin (2012)
Englund, Robin
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314603
Tiivistelmä
Målsättningen med mitt arbete var att kunna ge en tillräckligt omfattande bild av affärskulturen i Tyskland, så att det eventuellt skulle kunna fungera som en guide när man antingen tänker inleda handelsförhållanden eller upprätthålla dem så framgångsrikt som möjligt med tyska samarbetspartner. Men även de som enbart är intresserade av kulturen och hur man gör affärer i Tyskland ska kunna ha nytta av att läsa arbetet. Examensarbetet är till största del teoretiskt men även en expertintervju ingår, för att kunna ge ytterligare insikter i ämnet förutom att endast förlita sig på skriven litteratur. I början av arbetet behandlas vad kultur egentligen innebär samt vilka faktorer som kan spela in för att definiera en viss typ av affärskultur och nationell identitet. En vanlig uppfattning är att vi finländare är väldigt lika tyskarna, men arbetet visade upp tydliga skillnader som man annars inte tänker på. Jag har försökt ta fram de mest centrala fakta utan att för den delen heller lämna bort något som kan tänkas vara relevant och aktuellt. De centrala resultat som kom fram var att man ska kunna sätta sig in i tyskarnas position och förstå hur bakgrunden kan reflektera beteenden och tankesätt. I synnerhet den äldre generationen kan ännu idag påverkas av tiden när landet var delat upp i öst och väst. Andra saker som är värt att nämna är hur viktigt det är med artighetsfraser och titlar inom möten och förhandlingar, eftersom det kan framkalla irritation hos tyskar om man inte visar respekt eller uppträder på ett obildat eller okunnigt sätt. För att kunna ha positiva relationer med tyskarna förutsätts det att man kan ge dem exakt och helst skriftligt information för att kunna motivera sina åsikter eller förslag. The purpose of my thesis is to be able to give an all-round picture of the business culture in Germany, and as extensive as possible, so that the thesis might work as a guide, either when you’re commencing business relations or trying to sustain them in the best possible way with German business associates. But also those that are just interested in culture and how things are done in Germany might have good use of reading this thesis. The thesis is pretty much theoretical but it also contains an expert interview, to be able to give further insight into the subject without relying solely on written literature. In the beginning of my thesis I’m trying to solve what culture actually means, and which factors that could be responsible for defining a certain type of culture and national identity. One might think that us Finns are quite similar compared to Germans, but the thesis displays clear deviations which one might not think about at first glance. I have tried to bring out the central facts without leaving out anything that could be considered relevant and useful. The central results that I have obtained were that You should be able to put yourself into their position and understand how their background could affect their behaviors and ways of thinking. Particularly the older generation might even on this day be somewhat affected of the time when Germany was divided into two parts, east and west. Other things worth mentioning are the importance of courtesy phrases and work titles within meetings and negotiations, since lack of using these phrases and titles might irritate or provoke Germans, if You’re not showing respect, or behaving in an ignorant way. To be able to have positive relationships with Germans it is required that You can give them exact and preferably written information in order to back up your own opinions or suggests.