Lentokoneasentajan (B2 perustutkinto) näyttötutkintoon valmistavan koulutuksen kehittäminen
Penttilä, Jorma (2012)
Penttilä, Jorma
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102914697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102914697
Tiivistelmä
EU jäsenvaltioissa ilmailualan peruskoulutuksen tulee täyttää samat vaatimukset. Nämä vaatimukset annetaan EU asetuksessa 2042/2003 ja sen liitteessä Part-66. EU -jäsenvaltiossa suoritettu koulutus tunnustetaan sellaisenaan automaattisesti kaikissa muissa jäsenvaltioissa.
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää erään pirkanmaalaisen, lentokonetekniikan perustutkintoa kouluttavan, oppilaitoksen koulutusohjelmaa siten, että erityisesti aikuisopiskelijoiden tarpeet tulisi huomioiduiksi. Opintojen henkilökohtaistaminen ja aikaisemman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ovat tärkeässä roolissa aikuiskoulutuksessa. Koulutusohjelman kehittämisen tavoitteena oli mahdollistaa, ensimmäistä kertaa Suomessa, aikuisille ilmailualan ammattilaisille perustutkinnon suorittaminen näyttötutkintona.
Kehittämishankkeessa perehdyttiin kirjallisuuden avulla elinikäisen oppimisen käsitteeseen ja ihmisen elämänkaaren merkitykseen oppimisen näkökulmasta sekä siihen millainen aikuinen on oppijana ja millaisia ovat erilaiset aikuiskoulutuksen muodot. Teoriaosassa perehdyttiin myös opintojen henkilökohtaistamiseen ja aiemmin opitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen.
Kehittämishankkeena toteutettiin 6 kk. kestoinen koulutushanke aikuisopiskelijaryhmällä 12.12.2011-31.5.2012 välisenä aikana. Opiskelun päätteeksi toteutettiin opiskelijoille (N=6) haastattelu kehittämiskohteista. Haastattelun tulosten ja opettajakunnan koulutuksen aikaisten kokemusten perusteella muodostettiin kehityskohteet, joihin tulee kiinnittää erityistä huomiota seuraavia lentokoneasennuksen aikuiskoulutuksia suunniteltaessa ja toteutettaessa.
Asiasanat: näyttötutkinto, näytöt, valmistava koulutus, henkilökohtaistaminen, aikuisopiskelu, ilmailu.
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää erään pirkanmaalaisen, lentokonetekniikan perustutkintoa kouluttavan, oppilaitoksen koulutusohjelmaa siten, että erityisesti aikuisopiskelijoiden tarpeet tulisi huomioiduiksi. Opintojen henkilökohtaistaminen ja aikaisemman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ovat tärkeässä roolissa aikuiskoulutuksessa. Koulutusohjelman kehittämisen tavoitteena oli mahdollistaa, ensimmäistä kertaa Suomessa, aikuisille ilmailualan ammattilaisille perustutkinnon suorittaminen näyttötutkintona.
Kehittämishankkeessa perehdyttiin kirjallisuuden avulla elinikäisen oppimisen käsitteeseen ja ihmisen elämänkaaren merkitykseen oppimisen näkökulmasta sekä siihen millainen aikuinen on oppijana ja millaisia ovat erilaiset aikuiskoulutuksen muodot. Teoriaosassa perehdyttiin myös opintojen henkilökohtaistamiseen ja aiemmin opitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen.
Kehittämishankkeena toteutettiin 6 kk. kestoinen koulutushanke aikuisopiskelijaryhmällä 12.12.2011-31.5.2012 välisenä aikana. Opiskelun päätteeksi toteutettiin opiskelijoille (N=6) haastattelu kehittämiskohteista. Haastattelun tulosten ja opettajakunnan koulutuksen aikaisten kokemusten perusteella muodostettiin kehityskohteet, joihin tulee kiinnittää erityistä huomiota seuraavia lentokoneasennuksen aikuiskoulutuksia suunniteltaessa ja toteutettaessa.
Asiasanat: näyttötutkinto, näytöt, valmistava koulutus, henkilökohtaistaminen, aikuisopiskelu, ilmailu.