Yritysyhteistyön kehittäminen Read Hour -kampanjassa
Björklöf, Leila (2021)
Björklöf, Leila
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163452
Tiivistelmä
Vastuullisuus on noussut voimakkaasti yritysten agendalle 2000-luvulla. Samanaikaisesti yritysten ja järjestöjen suhde on kokenut muutoksen. Jos järjestöt nähtiin aiemmin yritysten haastajina, yhä useammin ne toimivat yhteistyössä toistensa kanssa. Yhteistyöltä toivotaan nykyään aiempaa syvällisempää kumppanuutta, jonka tavoitteena on tuottaa arvoa yhteistyön osapuolille, sidosryhmille sekä yhteiskunnalle. Yhteistyö on myös keino, jolla vastata globaaleihin haasteisiin. Onnistunut yhteistyö edellyttää syvällistä ymmärrystä yritysten ja järjestöjen välisestä suhteesta, mihin tarpeeseen tämä opinnäytetyö on tehty.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten yritysyhteistyötä voidaan kehittää Read Hour -kampanjassa. Kampanjan järjestäjä ja opinnäytetyön toimeksiantaja on Lasten ja nuorten säätiö. Kampanja on Suomessa ainutlaatuinen, sillä se kerää yritykset tekemään vastuullisuustyötä yhdessä lukutaidon puolesta. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat onnistuneeseen kokemukseen yhteistyöstä Read Hour -kampanjassa, ja luoda sen pohjalta kehitysideoita tulevia kampanjoita varten. Tuloksia voivat hyödyntää myös muut järjestöt ja yritykset, jotka suunnittelevat tai toteuttavat yritysyhteistyötä.
Read Hour -kampanjassa yhdistyvät vastuullisuus ja yritysyhteistyö, jotka muodostavat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen. Teoriaosuus käsittelee yritysvastuun eri osa-alueita, strategista vastuullisuutta sekä yritysten sidosryhmäsuhteita. Lisäksi tietoperusta syventyy tarkastelemaan, millaista järjestöjen ja yritysten välinen yhteistyö on.
Kyseessä on tutkimustyyppinen opinnäytetyö, joka on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jota varten haastateltiin viittä henkilöä, joiden edustamat yritykset olivat mukana vuoden 2020 Read Hour -kampanjassa. Tulokset osoittavat, että yritykset ovat tyytyväisiä Lasten ja nuorten säätiöön kampanjan järjestäjänä ja yhteistyökumppanina. Jatkossa yritykset toivovat aiempaa tiiviimpää yhteistyötä muiden kumppanien kanssa. Read Hour -kampanjan kansainvälistyminen kiinnostaa yrityksiä, ja se nähdään keinona kehittää vastuullisuutta kampanjassa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten yritysyhteistyötä voidaan kehittää Read Hour -kampanjassa. Kampanjan järjestäjä ja opinnäytetyön toimeksiantaja on Lasten ja nuorten säätiö. Kampanja on Suomessa ainutlaatuinen, sillä se kerää yritykset tekemään vastuullisuustyötä yhdessä lukutaidon puolesta. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat onnistuneeseen kokemukseen yhteistyöstä Read Hour -kampanjassa, ja luoda sen pohjalta kehitysideoita tulevia kampanjoita varten. Tuloksia voivat hyödyntää myös muut järjestöt ja yritykset, jotka suunnittelevat tai toteuttavat yritysyhteistyötä.
Read Hour -kampanjassa yhdistyvät vastuullisuus ja yritysyhteistyö, jotka muodostavat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen. Teoriaosuus käsittelee yritysvastuun eri osa-alueita, strategista vastuullisuutta sekä yritysten sidosryhmäsuhteita. Lisäksi tietoperusta syventyy tarkastelemaan, millaista järjestöjen ja yritysten välinen yhteistyö on.
Kyseessä on tutkimustyyppinen opinnäytetyö, joka on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jota varten haastateltiin viittä henkilöä, joiden edustamat yritykset olivat mukana vuoden 2020 Read Hour -kampanjassa. Tulokset osoittavat, että yritykset ovat tyytyväisiä Lasten ja nuorten säätiöön kampanjan järjestäjänä ja yhteistyökumppanina. Jatkossa yritykset toivovat aiempaa tiiviimpää yhteistyötä muiden kumppanien kanssa. Read Hour -kampanjan kansainvälistyminen kiinnostaa yrityksiä, ja se nähdään keinona kehittää vastuullisuutta kampanjassa.