Persoonallisia ja vuorovaikutuksellisia näkökulmia ihmisenä, oppilaana sekä opettajana olemiseen
Viherranta, Nanna (2012)
Viherranta, Nanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103114751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103114751
Tiivistelmä
Aloin kiinnostua erilaisten persoonien vuorovaikutussuhteista ja motiiveista toimia elämässä aivan eri tavalla kuin koskaan ennen, valmistuessani MB Elämäntaidonvalmentajaksi 2010.
Hämmentävän selkeään ja havainnollistavaan enneagrammi-persoonallisuusteoriaan minulla oli ilo tutustua tänä aikana ja välittömästi päätinkin edetä näissä opinnoissani jatko-opintoihin. Valmistuin myös EIF Enneagrammiohjaajaksi, sillä ihmisyyden ihmeet ja tämän potentiaalin ymmärtäminen toivat valtavasti lisää varmuutta, näkemystä sekä ennen kaikkea kunnioitusta erilaisia ihmisiä kohtaan niin työhöni kuin arkeeni. Tajusin, että olenkin tässä vasta matkan alussa.
Työni valmennus- ja koulutusalan organisaation esimiehenä vastuutti minut virallisestikin syventymään jokaisella mahdollisella tavalla positiivisiin ja yhteisöllisyyttä tukeviin menetelmiin ja teorioihin, joita maailmaan mahtuu ihastutta-van valtavat määrät. Matka näihin on ollut mitä antoisin.
Tässä kehityshankkeessani tuon esille näkökulmia erilaisten ihmisten tarpeesta tulla ansaitusti huomioiduksi sellaisina kuin he luontaisesti ovat sekä sellaisina, joksi he potentiaalisen rajattomasti kasvavat omien vahvuuksiensa kautta. Kaikella inhimillisyydellä kuvaan tässä työssä myös sitä, mistä kasvumme ja kehityksemme luontevimmin pohjautuu, eli arkista ”stressikäytöstämme”, joka sekin eri tyyppisillä persoonilla on lahjakkaasti omanlaisensa. Ilman sitä emme kykenisi muuttumaan tai havainnoimaan muutoksen tarpeita itsessämme.
Vuorovaikutus, joka on myös kantava teema tässä työssäni, on taas näiden mainitsemieni persoonien kautta muodostuva kommunikoinnin virta, joka kulkee kulloistenkin tilanteiden läpi riippuen siitä, ketkä ovat mukana tässä tilanteessa sen hetkisistä omista lähtökohdistaan käsin, aitoina itsenään. Aitouden määrittäminen teorioin lienee loputon tie? Itse haluan kiittää kehityshankkeeni mukanaan tuomaa iloa ja lohdullisuutta, jonka sain pohtiessani omia opiskelijoitani, upeita kollegoitani ja itseäni sekä perhettäni jälleen tämänkin lopputyön myötä. Kaikki me olemme aitoja ja omaamme huikean persoonallisen potentiaalin. Kiitos siitä.
Hämmentävän selkeään ja havainnollistavaan enneagrammi-persoonallisuusteoriaan minulla oli ilo tutustua tänä aikana ja välittömästi päätinkin edetä näissä opinnoissani jatko-opintoihin. Valmistuin myös EIF Enneagrammiohjaajaksi, sillä ihmisyyden ihmeet ja tämän potentiaalin ymmärtäminen toivat valtavasti lisää varmuutta, näkemystä sekä ennen kaikkea kunnioitusta erilaisia ihmisiä kohtaan niin työhöni kuin arkeeni. Tajusin, että olenkin tässä vasta matkan alussa.
Työni valmennus- ja koulutusalan organisaation esimiehenä vastuutti minut virallisestikin syventymään jokaisella mahdollisella tavalla positiivisiin ja yhteisöllisyyttä tukeviin menetelmiin ja teorioihin, joita maailmaan mahtuu ihastutta-van valtavat määrät. Matka näihin on ollut mitä antoisin.
Tässä kehityshankkeessani tuon esille näkökulmia erilaisten ihmisten tarpeesta tulla ansaitusti huomioiduksi sellaisina kuin he luontaisesti ovat sekä sellaisina, joksi he potentiaalisen rajattomasti kasvavat omien vahvuuksiensa kautta. Kaikella inhimillisyydellä kuvaan tässä työssä myös sitä, mistä kasvumme ja kehityksemme luontevimmin pohjautuu, eli arkista ”stressikäytöstämme”, joka sekin eri tyyppisillä persoonilla on lahjakkaasti omanlaisensa. Ilman sitä emme kykenisi muuttumaan tai havainnoimaan muutoksen tarpeita itsessämme.
Vuorovaikutus, joka on myös kantava teema tässä työssäni, on taas näiden mainitsemieni persoonien kautta muodostuva kommunikoinnin virta, joka kulkee kulloistenkin tilanteiden läpi riippuen siitä, ketkä ovat mukana tässä tilanteessa sen hetkisistä omista lähtökohdistaan käsin, aitoina itsenään. Aitouden määrittäminen teorioin lienee loputon tie? Itse haluan kiittää kehityshankkeeni mukanaan tuomaa iloa ja lohdullisuutta, jonka sain pohtiessani omia opiskelijoitani, upeita kollegoitani ja itseäni sekä perhettäni jälleen tämänkin lopputyön myötä. Kaikki me olemme aitoja ja omaamme huikean persoonallisen potentiaalin. Kiitos siitä.