Uusi viinilista Ravintola Kaislaan kesäksi 2012
Yli-Kyyny, Henna (2012)
Yli-Kyyny, Henna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103114775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103114775
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on suunnitella uusi viinilista Tamperelaiseen à la carte -ravintolaan. Ravintola Kaisla on keskikokoinen kesäravintola, jonka ruokalista koostuu eri ruoista ja raaka-aineista eri puolelta maailmaa.
Viinilistan rakenteen suunnittelussa käytettiin pääasiallisesti ruoan ja viinin yhdistämisen teoriaan perustuvaa ruokalistan analyysia. Tärkein tekijä viinien valinnassa oli, että listalta löytyisi ainakin yksi sopiva viini kullekin ruokalistan annokselle. Tärkeää oli kuitenkin pitää lista tarpeeksi suppeana.
Viinejä valitessa, tuotteiden hintaluokka piti ottaa myös huomioon. Huomioiden paikan liikeidean, pääpaino tuotteiden hinnoissa sijoittui keskihintaisiin viineihin. Edellisvuosien myyntitilastoja käytettiin analysoimaan Kaislan asiakkaiden mieltymykset. Myös liikesuhteet eri viinitoimittajien kanssa asetti viinilistasuunnitteluun omat reunaehtonsa. Lopulta laatu sekä valittujen viinien ominaisuudet testattiin subjektiivisella maistamisella.
Lopulta listalle valittiin 28 viiniä: seitsemän punaviiniä, seitsemän valkoviiniä, viisi jälkiruokaviiniä, kaksi roseviiniä sekä seitsemän kuohuviiniä, mukaan lukien kaksi samppanjaa. Ravintolan ruokalistaan lisättiin viinisuositukset jokaiselle ruoka-annokselle. Korkeatasoisen palvelun takaamiseksi, järjestettiin alkukesällä koulutus uusista viineistä ravintolan henkilökunnalle.
Viinilistan rakenteen suunnittelussa käytettiin pääasiallisesti ruoan ja viinin yhdistämisen teoriaan perustuvaa ruokalistan analyysia. Tärkein tekijä viinien valinnassa oli, että listalta löytyisi ainakin yksi sopiva viini kullekin ruokalistan annokselle. Tärkeää oli kuitenkin pitää lista tarpeeksi suppeana.
Viinejä valitessa, tuotteiden hintaluokka piti ottaa myös huomioon. Huomioiden paikan liikeidean, pääpaino tuotteiden hinnoissa sijoittui keskihintaisiin viineihin. Edellisvuosien myyntitilastoja käytettiin analysoimaan Kaislan asiakkaiden mieltymykset. Myös liikesuhteet eri viinitoimittajien kanssa asetti viinilistasuunnitteluun omat reunaehtonsa. Lopulta laatu sekä valittujen viinien ominaisuudet testattiin subjektiivisella maistamisella.
Lopulta listalle valittiin 28 viiniä: seitsemän punaviiniä, seitsemän valkoviiniä, viisi jälkiruokaviiniä, kaksi roseviiniä sekä seitsemän kuohuviiniä, mukaan lukien kaksi samppanjaa. Ravintolan ruokalistaan lisättiin viinisuositukset jokaiselle ruoka-annokselle. Korkeatasoisen palvelun takaamiseksi, järjestettiin alkukesällä koulutus uusista viineistä ravintolan henkilökunnalle.