Företagsansvar och ansvarsfull konsumtion : Tre studerandes tankar kring ämnet
Lassfolk, Karl (2012)
Lassfolk, Karl
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102914694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102914694
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysvastuuta ja vastuullista kulutusta sekä sitä, miten, nuoret aikuiset ruotsinkieliset korkeakouluoppilaat, suhtautuvat yritysten vastuunkantoon ja omaan kulutukseensa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä ajatuksia näillä nuorilla aikuisilla on siitä, mitä yritysten nykypäiväinen vastuunkantaminen sisältää ja miten tämä kuva yritysten vastuusta näkyy heidän omassa kulutuksessaan.
Tämän työn teoriaosassa käsitellään sitä, mitä yritysvastuun nykyään nähdään käsittävän, mitä se on historiallisesti käsittänyt sekä sitä, mitkä asiat ovat muovanneet nykyisen näkemyksen yritysten vastuusta. Tämän lisäksi työssä käsitellään kulutusta sekä niitä asioita, jotka määrittelevät nuoren aikuisen sukupolven, kuluttajina. Tämän työn empiirinen osa toteutetaan kvalitatiivisen tutkimuksen kautta, kulutuskartoituksen sekä henkilökohtaisten haastatteluiden muodossa.
Tutkimus osoittaa, että tutkimukseen osallistuneet opiskelijat ovat tietoisia, siitä keneen ja mihin yritysten vastuu kohdistuu ja heillä on myös omat näkemyksensä siitä keille yritykset pääasiallisesti ovat vastuussa. Tutkimuksesta käy myös ilmi, että tutkimukseen osallistujat ajattelevat omaa kulutustaan sekä tunnustavat vastuunsa kuluttajina. Tästä huolimatta he eivät ole erityisen vastuullisia kuluttajia, erinäisistä syistä riippuen.
Tämän työn teoriaosassa käsitellään sitä, mitä yritysvastuun nykyään nähdään käsittävän, mitä se on historiallisesti käsittänyt sekä sitä, mitkä asiat ovat muovanneet nykyisen näkemyksen yritysten vastuusta. Tämän lisäksi työssä käsitellään kulutusta sekä niitä asioita, jotka määrittelevät nuoren aikuisen sukupolven, kuluttajina. Tämän työn empiirinen osa toteutetaan kvalitatiivisen tutkimuksen kautta, kulutuskartoituksen sekä henkilökohtaisten haastatteluiden muodossa.
Tutkimus osoittaa, että tutkimukseen osallistuneet opiskelijat ovat tietoisia, siitä keneen ja mihin yritysten vastuu kohdistuu ja heillä on myös omat näkemyksensä siitä keille yritykset pääasiallisesti ovat vastuussa. Tutkimuksesta käy myös ilmi, että tutkimukseen osallistujat ajattelevat omaa kulutustaan sekä tunnustavat vastuunsa kuluttajina. Tästä huolimatta he eivät ole erityisen vastuullisia kuluttajia, erinäisistä syistä riippuen.