dc.contributor.author | Paalanen, Anni | |
dc.date.accessioned | 2012-11-02T12:04:38Z | |
dc.date.available | 2012-11-02T12:04:38Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2012102614671 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/48886 | |
dc.description.abstract | Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus näyttelijän energiasta. Opinnäytetyön taiteellisena osuutena tekijä toteutti kaksi fyysisen teatterin produktiota, devising- työmenetelmällä. Likaminn toteutettiin kahden teatteri-ilmaisun ohjaaja-opiskelijan kanssa, Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun hankkeistama Kokkolan Talviharmonikka-festivaaliin alkukeväästä 2012. Seuraava produktio toteutettiin niin ikään kahden muun teatteri-ilmaisun ohjaajan yhteistyössä, materiaalina Edgar Allan Poen Korppi –teksti, keväällä 2012.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tekijän Likaminn–produktion pohjalta herännyt kiinnostus syventää ymmärrystään näyttelijän energiasta, sekä tarve päästä käsitteeseen kiinni konkreettisemmin soveltaen sitä toimintaansa. Tämän myötä tekijän tavoite oli löytää oman yksilöllisen energiansa laatu, syventäen ymmärrystään sen luonteesta ja tätä kautta kehittää ilmaisuvoimaansa sekä lavaolemustaan.
Tekijän tavoite oli lähestyä tätä laadullista tutkimusta näyttelijän energiasta fenomenologiseen filosofiaan pohjaten, prosessin sisällä tekemiensä subjektiivisten havaintojen ja kokemuksiensa kautta. Tekijä peilasi toimintaansa ja ajatuksiaan korppi-produktiossa Eugenio Barban teoriaan energia-käsitteestä, sekä heijasti pohdintojaan luovuudesta itämaisen filosofin Oshon uskomuksiin. Roolihahmon rakentamisessa tekijän tukena toimi Jerzy Grotowskin teatteri näkemys ”köyhästä teatterista.” Tämän lisäksi tutkimuksen tukena toimivat tekijän prosessin aikana ylläpitämä työpäiväkirja.
Tutkimuksen jälkeisen analyysin pohjalta voidaan todeta, että tullakseen tietoisemmaksi energian laadusta, on tekijän ymmärrettävä oman energiansa yksilöllisyys. Antautumalla hetkelle ja läsnäololle, voidaan saavuttaa energeettisyyden piste jossa luovuus ja ilmaisuvoima kohtaavat, jotka tekijä kokee edellytykseksi vahvemmalle lavaolemukselle. | fi |
dc.description.abstract | This thesis is a qualitative examination about the energy of an actress. Two physical theatre productions was realised with devising process as an artistic part of this thesis. The firs project “Likaminn” was made together with two other directorstudents of theatre-expression. Likaminn performance was carried out in the time of the Winter Harmonic festival organized by Central Ostrobothnia University of applied sciences in early spring 2012. The second performance based on the text named “Korppi” of Edgar Allan Poe was realized in cooperation with two other directorstudents of theatre-expression in spring 2012.
Fundamental of this thesis was wokeninterest at the author due to Likaminn production, to deepen own understanding of energy at an actor. Also need to catch the concept of actress’ /actor’s energy more complete and more concrete to accommodate it in own actions was a driver for this thesis. To find the individual quality of own energy as its characteristics was clear target for the author, and also via that to develop own power of expression and scene personality.
Approach qualitative examination based on the fenomenological philosophy was the target of the author, in the way of building the process from own observation and experiences. The author reflected her actions and thoughts at Korppi production utilizing the energy theory of Eugenio Barba. Author also reflected own consideration of creativity to the assumptions of Oriental philosopher Osho. The author took model in building the role character from the Theatre idea “Poor Theatre” of Jerzy Grotowsky. In addition to support this thesis work the author kept a personnel work diary.
Based on the analyses after examination is to be discovered that actor / actress have to understand the individuality of own energy in order to be aware of the quality of actors energy. Surrendering to the time and presence it will be possible to reach point of energy where creativeness and power of expression find their meeting point, which author find necessary for stronger stage appearance. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu) | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Näyttelijän energia fyysisen teatterin Devising-prosessissa | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1902 | |
dc.organization | Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu) | |
dc.subject.ysa | näyttelijät | fi |
dc.subject.ysa | energia | fi |
dc.subject.ysa | ilmaisu | fi |
dc.contributor.organization | Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu) | |
dc.subject.keyword | chakrat | |
dc.subject.keyword | fyysinen teatteri | |
dc.subject.keyword | energia | |
dc.subject.keyword | lavaolemus | |
dc.subject.keyword | ilmaisuvoima | |
dc.subject.keyword | orgaaninen esiintyjyys | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music| | |
dc.subject.discipline | Esittävän taiteen koulutusohjelma | |