Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

TASAPAINOKOULU VOI HYVIN EURAJOELLA TOIMINTAOHJELMA - MALLINNUKSESTA IMS- TOIMINTAJÄRJESTELMÄÄN

Liipo, Leena; Willman, Johanna (2012)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Liipo_Leena_Willman_Johanna.pdf (2.283Mt)
Lataukset: 


Liipo, Leena
Willman, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110214864
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa tasapainokoulu Eurajoen Palvelukeskus Jokisimpukassa kotona asuville ikäihmisille. Tarkoituksena oli myös luoda sähköiseen IMS-toimintajärjestelmään prosessikuvaus, johon on koottu tasapainokoulun materiaali. Tasapainokoulu sisälsi alkuhaastattelun ja -testauksen, tasapaino-koulun toteutuksen sekä loppuhaastattelun ja -testauksen.

Tasapainokouluun osallistui 11 henkilöä, joista kolme oli miehiä ja kahdeksan naisia. Tasapainokoulun ryhmäläiset olivat iältään 62–81-vuotiaita. Ryhmäläiset olivat hy-väkuntoisia ja motivoituneita. Ryhmäläiset rekrytoitiin Eurajoen sosiaali- ja terveystoimen henkilöstön kautta.

Tasapainokoulu oli kokonaiskestoltaan viisi viikkoa ja ryhmä kokoontui kahdesti viikossa tunnin ajaksi harjoittelemaan tasapainoa ohjatusti kiertoharjoittelun muodossa. Alkutestauksessa käytettiin ABC-kyselyä ja Bergin tasapainotestiä ja lopputestauksessa käytettiin Bergin tasapainotestiä. Ryhmäläisille annettiin kotiharjoitteita tasapainokoulun aikana. Tasapainokoulun loputtua annettiin ohjeita itsenäiseen harjoitteluun. IMS-toimintajärjestelmään luotiin prosessikuvaus, yhteenveto ja tasapainokoulun vaiheiden kuvaus. Tämä helpottaa jatkossa uuden tasapainokoulun toteutusta. Tasapainokoulun avulla ryhmäläiset kokivat saaneensa varmuutta tasapainoonsa, liikkumiseensa ja itsenäiseen toimintakykyynsä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste