Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Elämä on Iskelmää! Kiuruveden Iskelmäviikon markkinointisuunnitelma
Nevala, Hannu (2012)
Nevala, Hannu
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110514906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110514906
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Kiuruvedellä järjestettävälle Iskelmäviikko tapahtumalle markkinointisuunnitelma. Olen toiminut Iskelmäviikon tapahtumakoordinaattoria vuosina 2008 – 2011. Aloittaessani työni käytössä ei ollut minkäänlaista dokumenttia siitä, miten tapahtuman markkinointia on toteutettu aikaisempina vuosina. Tämän seurauksena esitin tapahtumaa järjestävän yhtiön osakkaille olevani halukas tekemään tapahtumalle opinnäytetyönä markkinointisuunnitelman, joka on selkeä dokumentti ja työkalu markkinoinnin tekemiseen vaikka siitä vastaavat henkilöt vaihtuisivat. Suunnitelmaa on myös helppo ajantasaistaa ja muuttaa ympäröivien tekijöiden muuttuessa.
Kiuruveden Iskelmäviikko on vuosittain järjestettävä kesätapahtuma, jossa käy noin 30 000 konserttivierasta vuosittain. Vetovoimaisilla kesätapahtumilla on iso taloudellinen sekä imagollinen merkitys järjestämispaikkakunnalle. Tuhannet tapahtumavieraat käyttävät yritysten palveluita lisäten taloudellista toimeliaisuutta. Laaja, monikerroksinen tapahtuman markkinointi puolestaan lisää kaupungin tunnettavuutta ja antaa mahdollisuuden tehokkaaseen paikkakunnan esille tuomiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään laajasti markkinointiin ja markkinoinnin suunnitteluun liittyvää käsitteistöä. Toiminnallinen osa sisältää varsinaisen tapahtuman markkinointisuunnitelman, jossa hyödynnettiin aikaisempia mediavalintoja, mutta samalla pyrittiin ottamaan huomioon digitaalisten viestintäkanavien tuomat mahdollisuudet sekä niiden aiheuttamat muutokset ihmisten mediakäyttäytymisessä. Opinnäytetyössä muodostettiin kokonaisnäkemys käytettävissä olevista mediaratkaisuista. Alatehtävänä oli markkinointi-suunnitelman pohjaksi tehtävät selvitykset kilpailutilanteesta, kohderyhmistä sekä kattava toiminnan analysointi.
Opinnäytetyönä syntyi markkinointisuunnitelma, joka sisältää selkeän dokumentin markkinoinnin toteutukseen sekä pohjan markkinoinnin ideointiin ja suunnitteluun tulevaisuudessa. Kuluttajien mediankäyttö on murroksessa ja siksi markkinoinnin toimenpiteitä tulee kehittää jatkuvasti.
Kiuruveden Iskelmäviikko on vuosittain järjestettävä kesätapahtuma, jossa käy noin 30 000 konserttivierasta vuosittain. Vetovoimaisilla kesätapahtumilla on iso taloudellinen sekä imagollinen merkitys järjestämispaikkakunnalle. Tuhannet tapahtumavieraat käyttävät yritysten palveluita lisäten taloudellista toimeliaisuutta. Laaja, monikerroksinen tapahtuman markkinointi puolestaan lisää kaupungin tunnettavuutta ja antaa mahdollisuuden tehokkaaseen paikkakunnan esille tuomiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään laajasti markkinointiin ja markkinoinnin suunnitteluun liittyvää käsitteistöä. Toiminnallinen osa sisältää varsinaisen tapahtuman markkinointisuunnitelman, jossa hyödynnettiin aikaisempia mediavalintoja, mutta samalla pyrittiin ottamaan huomioon digitaalisten viestintäkanavien tuomat mahdollisuudet sekä niiden aiheuttamat muutokset ihmisten mediakäyttäytymisessä. Opinnäytetyössä muodostettiin kokonaisnäkemys käytettävissä olevista mediaratkaisuista. Alatehtävänä oli markkinointi-suunnitelman pohjaksi tehtävät selvitykset kilpailutilanteesta, kohderyhmistä sekä kattava toiminnan analysointi.
Opinnäytetyönä syntyi markkinointisuunnitelma, joka sisältää selkeän dokumentin markkinoinnin toteutukseen sekä pohjan markkinoinnin ideointiin ja suunnitteluun tulevaisuudessa. Kuluttajien mediankäyttö on murroksessa ja siksi markkinoinnin toimenpiteitä tulee kehittää jatkuvasti.