"JOS AIKUINEN TULIS VÄHÄ SILITTÄMÄÄN JA OLIS SIINÄ KOKO YÖN - EIKÄ LÄHTIS MINNEKÄÄN" : Vuorohoito lapsen kokemana
Taipalus, Janika; Norola, Anniina (2012)
Taipalus, Janika
Norola, Anniina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110514905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110514905
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda lapsen ääni kuuluviin, ja lapsen osallisuuden kunnioittaminen oli työn lähtökohta. Opinnäytetyön aiheena oli selvittää lasten kokemuksia vuorohoidon arjesta seitsemän päiväkodin arjesta nousseen pääteeman avulla. Opinnäytetyö linkittyy osaksi Suomen
Akatemian rahoittamaa Perheet 24/7 – tutkimushanketta, jota hallinnoi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikkö. Hankkeessa mukana ovat myös Jyväskylän yliopiston Kasvatustieteiden laitos sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hankkeen tarkoituksena on selvittää lasten sosioemotionaalista hyvinvointia ja lapsiperheen arkea 24/7- taloudessa Suomessa, Hollannissa ja Iso-Britanniassa.
Työelämän rakenteelliset muutokset ovat heijastuneet väistämättä lasten ja lapsiperheiden arkeen ja hyvinvointiin. Vanhempien epätyypillisten työaikojen vaikutuksesta on syntynyt tarve lasten ilta-, yö- ja viikonloppuhoidolle. Vuorohoidon haasteena on päiväkotiarjen rikkonaisuus,
ihmissuhteiden suuri vaihtuvuus sekä elämänrytmin ennakoimattomuus. Vuorohoito on yhä vähän tutkittu päivähoidon muoto, ja erityisen vähän sitä on tutkittu korostaen lapsen kokemusta vuorohoidon arjesta. Opinnäytetyön tarkoitus oli kysyä lapsilta itseltään, mitkä tekijät tukevat ja mitkä heikentävät heidän sosioemotionaalista hyvinvointiaan vuoropäiväkodissa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimus toteutettiin erään vuoropäiväkodin lapsiryhmissä helmi-maaliskuussa 2012, ja kohdejoukko koostui 23:sta 3-5-vuotiaasta lapsesta. Haastattelumuotoina käytettiin yksilö- ja parihaastatteluja, joiden tukena toimivat kuvamateriaali sekä piirtäminen. Lasten haastatteluissa korostui vertaisten ja leikin tärkeys, päiväkodin aikuisten läsnäolo, omaehtoinen toiminta sekä
kodin merkitys. Vuorohoidon erityspiirteen, yöhoidon, rooli näyttäytyi vahvana lasten kokemusmaailmassa. Näiden teemojen sisältä nousivat lasten kokemaa hyvinvointia tukevat ja
heikentävät tekijät vuoropäiväkodissa.
Akatemian rahoittamaa Perheet 24/7 – tutkimushanketta, jota hallinnoi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikkö. Hankkeessa mukana ovat myös Jyväskylän yliopiston Kasvatustieteiden laitos sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hankkeen tarkoituksena on selvittää lasten sosioemotionaalista hyvinvointia ja lapsiperheen arkea 24/7- taloudessa Suomessa, Hollannissa ja Iso-Britanniassa.
Työelämän rakenteelliset muutokset ovat heijastuneet väistämättä lasten ja lapsiperheiden arkeen ja hyvinvointiin. Vanhempien epätyypillisten työaikojen vaikutuksesta on syntynyt tarve lasten ilta-, yö- ja viikonloppuhoidolle. Vuorohoidon haasteena on päiväkotiarjen rikkonaisuus,
ihmissuhteiden suuri vaihtuvuus sekä elämänrytmin ennakoimattomuus. Vuorohoito on yhä vähän tutkittu päivähoidon muoto, ja erityisen vähän sitä on tutkittu korostaen lapsen kokemusta vuorohoidon arjesta. Opinnäytetyön tarkoitus oli kysyä lapsilta itseltään, mitkä tekijät tukevat ja mitkä heikentävät heidän sosioemotionaalista hyvinvointiaan vuoropäiväkodissa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimus toteutettiin erään vuoropäiväkodin lapsiryhmissä helmi-maaliskuussa 2012, ja kohdejoukko koostui 23:sta 3-5-vuotiaasta lapsesta. Haastattelumuotoina käytettiin yksilö- ja parihaastatteluja, joiden tukena toimivat kuvamateriaali sekä piirtäminen. Lasten haastatteluissa korostui vertaisten ja leikin tärkeys, päiväkodin aikuisten läsnäolo, omaehtoinen toiminta sekä
kodin merkitys. Vuorohoidon erityspiirteen, yöhoidon, rooli näyttäytyi vahvana lasten kokemusmaailmassa. Näiden teemojen sisältä nousivat lasten kokemaa hyvinvointia tukevat ja
heikentävät tekijät vuoropäiväkodissa.