Vuosilomaprosessin kehittäminen osana henkilöstöpalveluiden toiminnan muutosta. Case: Hämeen ammatillisen korkeakoulutuksen ky.
Heikkilä, Henna (2009)
Heikkilä, Henna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205768
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten prosesseja kuvataan, kehitetään ja arvioidaan, käyttäjät huomioiden, kun kyseessä on tietojärjestelmän käyttöönotto. Opinnäytetyö perustuu Hämeen ammatillisen korkeakoulutuksen kuntayhtymässä vuonna 2009 käyttöönotetun sähköisen vuosilomahakemuksen suunnittelu-, käyttöönotto- ja kehittämistoimintoihin. Sähköisen vuosilomahakemuksen käyttöönoton lähtökohtana on käyttäjien, prosessien ja tekniikan yhteisvaikutus käyttöönottoprosessissa.
Opinnäytetyössä on kirjallisuuden pohjalta selvitetty toiminnan muutoksen vaikutusta toimijaan sekä toiminnan muuttamista prosesseja kehittämällä. Opinnäytetyössä sähköisen vuosilomahakemuksen käyttöönoton kuvaaminen on tutkimusmenetelmältään toimintatutkimus ja sitä tuetaan käyttöönotosta kertovalla kirjallisuudella. Sähköisen vuosilomaprosessin käyttäjätyytyväisyyttä tutkittiin vuosilomaoikeuden piiriin kuuluvien keskuuteen suunnatulla kyselyllä.
Sähköisen vuosilomahakemuksen käyttöönotto onnistui hyvin. Prosessille rakennetut mittarit antoivat odotuksia paremmat tulokset, mutta kehitettävää vielä löytyy. Vuosilomaprosessin kehittämistä jatketaan kehittämisen kehä -työkalun avulla, jossa prosessin arvioinnin jälkeen prosessin kehittämismahdollisuuksista laaditaan suunnitelma prosessissa esiintyvien heikkouksien poistamiseksi. Uuden suunnitelman toteutuksessa tarvittavat muutokset tehdään toimijat huomioiden.
Opinnäytetyössä on kirjallisuuden pohjalta selvitetty toiminnan muutoksen vaikutusta toimijaan sekä toiminnan muuttamista prosesseja kehittämällä. Opinnäytetyössä sähköisen vuosilomahakemuksen käyttöönoton kuvaaminen on tutkimusmenetelmältään toimintatutkimus ja sitä tuetaan käyttöönotosta kertovalla kirjallisuudella. Sähköisen vuosilomaprosessin käyttäjätyytyväisyyttä tutkittiin vuosilomaoikeuden piiriin kuuluvien keskuuteen suunnatulla kyselyllä.
Sähköisen vuosilomahakemuksen käyttöönotto onnistui hyvin. Prosessille rakennetut mittarit antoivat odotuksia paremmat tulokset, mutta kehitettävää vielä löytyy. Vuosilomaprosessin kehittämistä jatketaan kehittämisen kehä -työkalun avulla, jossa prosessin arvioinnin jälkeen prosessin kehittämismahdollisuuksista laaditaan suunnitelma prosessissa esiintyvien heikkouksien poistamiseksi. Uuden suunnitelman toteutuksessa tarvittavat muutokset tehdään toimijat huomioiden.