Tutkivan ja itseohjautuvan oppimisen arviointia
Byskata, Hanna (2012)
Byskata, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110614931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110614931
Tiivistelmä
Tarkastelen työssäni tutkivaa ja itseohjautuvaa oppimista, niiden taustaa sekä niiden soveltuvuutta erilaisille oppijoille. Tutkivan ja itseohjautuvan oppimisen
opetusmetodien suosio on kasvanut hyvin merkittäväksi viimeisten kahden vuosikymmenen aikana peruskouluissamme ja ammatillisessa koulutuksessa. Käsittelen tutkivaa ja itseohjautuvaa oppimista, jotka nousevat konstruktiivisesta oppimis- ja tietokäsityksestä, arvioiden ja samalla hieman
keskenään vertaillen.
Tutustuessani pedagogisissa opinnoissa tarkemmin itseohjautuvaan oppimiseen ja sen kritiikkiin realistisen tietoteorian pohjalta, kiinnostuin tarkastelemaan tutkivaa ja itseohjautuvaa oppimista arvioiden, koska varsinkin ihmis- ja
tietokäsitys, jolle ne perustuvat olivat herättäneet minut jo aiemmin kyselemään. Voiko oppimisen taidot oppimisen sisältönä ohittaa opintosuunnitelman sisällöt ja tavoitteet? Ammatillisessa koulutuksessa ollaan tienhaarassa: koulutetaanko hyviä oppijia vai ammattilaisia? Kuinka itseohjautuvaksi oppijaksi on järkevää oppijaa ohjata? Tutkivan ja itseohjautuvan oppimisen metodeja on sovellettu opetuksessa ahkerasti. Varsinkaan ammatillisessa koulutuksessa eivät tulokset vakuuta. On arvioinnin aika. Millaista olisi realistisen tietoteorian pohjalta
nouseva tutkiva oppiminen? Tuleeko ongelmakeskeisyydestä siirtyä ratkaisukeskeisyyteen? Uusia metodeja tarvitsee kehitellä ja vanhoista säilyttää hyvä.
opetusmetodien suosio on kasvanut hyvin merkittäväksi viimeisten kahden vuosikymmenen aikana peruskouluissamme ja ammatillisessa koulutuksessa. Käsittelen tutkivaa ja itseohjautuvaa oppimista, jotka nousevat konstruktiivisesta oppimis- ja tietokäsityksestä, arvioiden ja samalla hieman
keskenään vertaillen.
Tutustuessani pedagogisissa opinnoissa tarkemmin itseohjautuvaan oppimiseen ja sen kritiikkiin realistisen tietoteorian pohjalta, kiinnostuin tarkastelemaan tutkivaa ja itseohjautuvaa oppimista arvioiden, koska varsinkin ihmis- ja
tietokäsitys, jolle ne perustuvat olivat herättäneet minut jo aiemmin kyselemään. Voiko oppimisen taidot oppimisen sisältönä ohittaa opintosuunnitelman sisällöt ja tavoitteet? Ammatillisessa koulutuksessa ollaan tienhaarassa: koulutetaanko hyviä oppijia vai ammattilaisia? Kuinka itseohjautuvaksi oppijaksi on järkevää oppijaa ohjata? Tutkivan ja itseohjautuvan oppimisen metodeja on sovellettu opetuksessa ahkerasti. Varsinkaan ammatillisessa koulutuksessa eivät tulokset vakuuta. On arvioinnin aika. Millaista olisi realistisen tietoteorian pohjalta
nouseva tutkiva oppiminen? Tuleeko ongelmakeskeisyydestä siirtyä ratkaisukeskeisyyteen? Uusia metodeja tarvitsee kehitellä ja vanhoista säilyttää hyvä.