Vanhempien kokemukset etäopetuksen muutoksista, haasteista ja tuen tarpeesta Covid-19-pandemian aikana
Harju, Henna (2021)
Harju, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163478
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää vanhempien kokemuksia etäopetuksen aikana opetuksen muutoksista ja haasteista nuoren koulunkäynnissä. Tutkimuksessa myös selvitetään, minkälaista tukea vanhemmat ovat saaneet ja olisivat kaivanneet vanhemmuuteensa nuoren etäopetuksen aikana. Tutkimuksen yhteistyötahona toimii Kuortaneen yhteiskoulu.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tämän tutkimuksen tutkimuskysymyksinä olivat: Minkälaisia kokemuksia vanhemmilla on opetuksen muutoksista ja haasteista nuoren koulunkäynnissä etäopetuksen aikana? Minkälaista tukea vanhemmat ovat saaneet ja kaivanneet vanhemmuuteensa etäopetuksen aikana?
Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla viittä vanhempaa. Haastateltavien lapset olivat Kuortaneen yhteiskoulussa 8.–9.-luokkalaisia keväällä 2020. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluin teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Analyysimenetelmänä käytettiin aineiston analysoinnissa teemoittelua. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään nuoruutta kokonaisuutena oppilaana olemisen ja opiskelun näkökulmasta sekä vanhemmuudesta murrosikäisen nuoren elämässä. Lisäksi käsitellään Covid-19 pandemian vaikutuksista perusopetukseen sekä etäopetusta vaihtoehtoisena opetusmuotona.
Tutkimustulosten perusteella etäopetus toi muutoksia nuoren koulupäivän rakenteeseen ja hyvinvointiin. Haasteita etäopetus toi mukanaan nuorille, jotka olivat lähiopetuksessakin kokeneet haasteita. Haasteet myös korostuivat etäopetuksen aikana. Vanhemmat kokivat nuoren tukemisen tärkeänä osana vanhemman roolia nuoren koulunkäynnin tukijana. Merkittävimpänä kehittämiskohteena nähtiin yhteydenpito koulun ja kodin välillä nuoren koulumenestyksestä etäopetuksen aikana.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tämän tutkimuksen tutkimuskysymyksinä olivat: Minkälaisia kokemuksia vanhemmilla on opetuksen muutoksista ja haasteista nuoren koulunkäynnissä etäopetuksen aikana? Minkälaista tukea vanhemmat ovat saaneet ja kaivanneet vanhemmuuteensa etäopetuksen aikana?
Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla viittä vanhempaa. Haastateltavien lapset olivat Kuortaneen yhteiskoulussa 8.–9.-luokkalaisia keväällä 2020. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluin teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Analyysimenetelmänä käytettiin aineiston analysoinnissa teemoittelua. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään nuoruutta kokonaisuutena oppilaana olemisen ja opiskelun näkökulmasta sekä vanhemmuudesta murrosikäisen nuoren elämässä. Lisäksi käsitellään Covid-19 pandemian vaikutuksista perusopetukseen sekä etäopetusta vaihtoehtoisena opetusmuotona.
Tutkimustulosten perusteella etäopetus toi muutoksia nuoren koulupäivän rakenteeseen ja hyvinvointiin. Haasteita etäopetus toi mukanaan nuorille, jotka olivat lähiopetuksessakin kokeneet haasteita. Haasteet myös korostuivat etäopetuksen aikana. Vanhemmat kokivat nuoren tukemisen tärkeänä osana vanhemman roolia nuoren koulunkäynnin tukijana. Merkittävimpänä kehittämiskohteena nähtiin yhteydenpito koulun ja kodin välillä nuoren koulumenestyksestä etäopetuksen aikana.