Markkinoinnin kehittämissuunnitelma - Case Sportia Johanna
Ylinen, Arttu (2012)
Ylinen, Arttu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110614954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110614954
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinoinnin kehittämissuunnitelman laatiminen Huittisissa sijaitsevalle Sportia Johannalle. Sportia Johanna on työllistää kolme henkilöä. Yritys on perustettu 2008 ja muuttanut marraskuussa 2011 uusiin liiketiloihin Huittisten keskustassa.
Teoriaosassa käsiteltiin markkinoinnin perusteita kilpailukeinoista aina markkinointikanaviin. Teoriaosassa käsiteltiin lähinnä case-yrityksen kannalta tärkeimmät markkinointikeinot, eli hinta, tuote, jakelu ja myynninedistäminen.
Tutkimuksessa on käytetty apuna alan kirjallisuutta sekä tilastoiden taustaksi muutamaa verkkosivua. Tämän lisäksi haastattelin case-yrityksen omistajaa yrityksen tilan ja kilpailutilanteen selvittämiseksi. Tutkimus oli laadullinen tutkimus jossa käytin siis apuna teemahaastattelua.
Opinnäytetyön yhtenä tarkoituksena oli selvittää miten toimeksiantaja pystyy kehittämään markkinointiaan. Suunnitelmaa laatiessa täytyi ottaa huomioon toimeksiantajan rajalliset resurssit sekä talousalueen pieni asukasmäärä. Työssä kehittyi muutamia ideoita Sportian näkyvyyden parantamiseksi.
Sportian markkinointi tapahtuu tällä hetkellä pääasiassa paikallisten sanomalehtien avulla. Suunnitelman mukaan Sportian tulee jatkossa panostaa Facebookin sekä Youtuben kautta tapahtuvaan markkinointiin perinteisten kanavien lisäksi. Sportia Johanna voi myös panostaa edelleen television ja radio kautta tapahtuvaan markkinointiin, kunhan mainonta on tarkkaan suunniteltu eikä viesti jää epäselväksi.
Sosiaalinen media on se kanava jonka käyttöä toimeksiantajan tulisi eniten lisätä. Esimerkiksi Facebook ja Youtube ovat ilmaisia käyttää ja tavoittavat hyvin nopeasti ison joukon ihmisiä. Näiden kanavien tehokkaalla käytöllä myyntiä pystytään lisäämään kohtuullisen helposti.
Teoriaosassa käsiteltiin markkinoinnin perusteita kilpailukeinoista aina markkinointikanaviin. Teoriaosassa käsiteltiin lähinnä case-yrityksen kannalta tärkeimmät markkinointikeinot, eli hinta, tuote, jakelu ja myynninedistäminen.
Tutkimuksessa on käytetty apuna alan kirjallisuutta sekä tilastoiden taustaksi muutamaa verkkosivua. Tämän lisäksi haastattelin case-yrityksen omistajaa yrityksen tilan ja kilpailutilanteen selvittämiseksi. Tutkimus oli laadullinen tutkimus jossa käytin siis apuna teemahaastattelua.
Opinnäytetyön yhtenä tarkoituksena oli selvittää miten toimeksiantaja pystyy kehittämään markkinointiaan. Suunnitelmaa laatiessa täytyi ottaa huomioon toimeksiantajan rajalliset resurssit sekä talousalueen pieni asukasmäärä. Työssä kehittyi muutamia ideoita Sportian näkyvyyden parantamiseksi.
Sportian markkinointi tapahtuu tällä hetkellä pääasiassa paikallisten sanomalehtien avulla. Suunnitelman mukaan Sportian tulee jatkossa panostaa Facebookin sekä Youtuben kautta tapahtuvaan markkinointiin perinteisten kanavien lisäksi. Sportia Johanna voi myös panostaa edelleen television ja radio kautta tapahtuvaan markkinointiin, kunhan mainonta on tarkkaan suunniteltu eikä viesti jää epäselväksi.
Sosiaalinen media on se kanava jonka käyttöä toimeksiantajan tulisi eniten lisätä. Esimerkiksi Facebook ja Youtube ovat ilmaisia käyttää ja tavoittavat hyvin nopeasti ison joukon ihmisiä. Näiden kanavien tehokkaalla käytöllä myyntiä pystytään lisäämään kohtuullisen helposti.