Inblick i Skandinaviska sportmärkens miljöambitioner : Case:Haglöfs, Helly&Hansen, Houdini Sportswear
Stenvall, Christian (2012)
Stenvall, Christian
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110915049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110915049
Tiivistelmä
Eftersom hållbar utveckling blivit kändare inom det internationella samhället de senaste decennierna har företag globalt fått en ökad press av allmänheten och myndigheterna att göra sig miljövänligare. Syftet med detta arbete är att med hjälp av en genomgång av företagens webbmarknadsföring lyfta fram företagens ambitionsnivå inom miljöfrågor och en hållbar utveckling från ett miljöekonomiskt perspektiv. Företagen i fråga är Skandinaviska sportmärken Haglöfs, Helly&Hansen och Houdini Sportswear. Teoride-len börjar med en genomgång om hållbar utveckling, sedan går jag igenom de relevanta logistiska områden för arbetet som är transport, produkt och förpackning. Efter det tar jag upp stora miljöcertifikat och till sist ger jag en kort presentation om företagen. För att göra resultatet lättare att bearbeta gjorde jag en matris med nyckelorden inom olika verksamhetsområden för alla tre företag. I resultatet kommer fram att alla tre företag har förstått att de som tillverkande företag har relativt stor miljöpåverkan, men att det också ger dem en chans att med en ansvarsfull ledning av affärsverksamheten bidra positivt till en hållbar utveckling. Alla tre företagen har förstått produktdesignens roll för en minskad miljöpåverkan och jobbar hårt med den. Övrigt har de två äldre företagen Haglöfs och Helly&Hansen tagit itu med transporterna och produktionen medan Houdini Sportswear jobbar hårt med återvinning. Företagen har redan gjort mycket bra för en minskad miljöpåverkan, men har också ännu många möjligheter till fortsatta in-satser för en hållbar utveckling. As sustainable development has got more recognition from the international community during the past few decades, the pressure from the public and the authorities for compa-nies globally to make themselves more environmentally friendly has grown. The purpose of this study is to give an insight on three companies ambitions concerning environmental issues and sustainable development with the help of a review of their web promotion. The companies in question are Scandinavian sports brands Haglöfs, Helly&Hansen, Houdini Sportswear. The theoretical framework starts with a review of sustainable development, after that I briefly present the relevant logistical parts, transport, product and packaging. Then I introduce the main environmental certificates and finally I give a short presenta-tion about the companies. To make the results easier to process, I made a matrix with keywords from various fields for all three companies. The result shows that all three companies have understood that as manufacturing companies they have a relatively large impact on the environment, but it also gives them the opportunity to contribute positively to sustainable development with a responsible management of their business. All three companies have understood the importance of product design for reduced environmental impact and work hard on it. In addition to that, the two older companies Haglöfs and Helly&Hansen have addressed transport and production, while Houdini Sportswear works hard with recycling. The companies have already done much good for reduced en-vironmental impact, but they still have many opportunities for continued efforts working with sustainable development.