Yritysmyynnin ja -markkinoinnin yhteistyö : Case TeliaSonera Finland Oyj
Puska, Eliisa (2012)
Puska, Eliisa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215116
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona TeliaSonera Finland Oyj:n yritysmyyntiyksikölle. Työn tavoitteena oli selvittää yritysmyynnin ja – markkinoinnin yhteistyön nykytilaa sekä tarjota kohdeorganisaatiolle mahdollisimman hyvät lähtökohdat syventää näiden kahden toiminnon välistä toimintaa.
Opinnäytetyö muodostuu kolmesta osiosta, joista ensimmäinen on tutkimuksen tieto-perusta. Tutkimuksen tietoperustassa on selvitetty useiden teorialähteiden avulla myynnin ja markkinoinnin yhteistyön nykytilaa, sekä siihen liittyviä haasteita. Lisäksi tietoperustassa on esitetty malleja, joiden avulla yhteistyö on mahdollista saavuttaa sekä yhteistyön saavuttamisen hyötyjä organisaatiolle.
Toinen osio muodostuu opinnäytetyön empiirisestä osasta. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus ja kvalitatiivinen 8x8-menetelmä. Kyselylomake lähetettiin yhteensä 61 asiakasvastuulliselle myyjälle, 11:sta markkinoinnin henkilölle sekä 12:sta muualla myynnintuessa työskentelevälle henkilölle. Vastauksia tutkimukseen saatiin yhteensä 55 kappaletta, jolloin tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 66,3 %. Kvantitatiivisen tutkimuksen lisäksi opinnäytetyön toimenpide-ehdotuksien muodostamisessa käytettiin luovaa 8x8-ideointimenetelmää.
Tutkimuksen tietoperustan, kyselytutkimuksen sekä luovan ideointimenetelmän tuloksien avulla kehitettiin kohdeorganisaatiolle toimenpide-ehdotukset.
Toimenpide-ehdotus jaoteltiin kolmeen osaan, jotka ovat välittömät kehityskohteet, kehityskohteet ja jatkuvan kehittämisen osa-alueet. Ensimmäisessä vaiheessa ehdotettiin TeliaSoneran asettavan myynnille ja markkinoinnille yhteiset tavoitteet, sitouttavan johdon mukaan muutostyöhön ja kehittävän yhteistyötä myynnin ja markkinoinnin välillä. Toisessa vaiheessa ehdotettiin yhteisten tietojärjestelmien hankkimista, yhtenäistä mittaamista ja palkitsemista sekä asenteiden muuttamista. Viimeisessä ehdotuksessa kehotettiin lisäämään yhteistyötä liiketoimintayksiköiden välillä ja selkeyttämään myynnin ja markkinoinnin vastuunjakoa.
Opinnäytetyö muodostuu kolmesta osiosta, joista ensimmäinen on tutkimuksen tieto-perusta. Tutkimuksen tietoperustassa on selvitetty useiden teorialähteiden avulla myynnin ja markkinoinnin yhteistyön nykytilaa, sekä siihen liittyviä haasteita. Lisäksi tietoperustassa on esitetty malleja, joiden avulla yhteistyö on mahdollista saavuttaa sekä yhteistyön saavuttamisen hyötyjä organisaatiolle.
Toinen osio muodostuu opinnäytetyön empiirisestä osasta. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus ja kvalitatiivinen 8x8-menetelmä. Kyselylomake lähetettiin yhteensä 61 asiakasvastuulliselle myyjälle, 11:sta markkinoinnin henkilölle sekä 12:sta muualla myynnintuessa työskentelevälle henkilölle. Vastauksia tutkimukseen saatiin yhteensä 55 kappaletta, jolloin tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 66,3 %. Kvantitatiivisen tutkimuksen lisäksi opinnäytetyön toimenpide-ehdotuksien muodostamisessa käytettiin luovaa 8x8-ideointimenetelmää.
Tutkimuksen tietoperustan, kyselytutkimuksen sekä luovan ideointimenetelmän tuloksien avulla kehitettiin kohdeorganisaatiolle toimenpide-ehdotukset.
Toimenpide-ehdotus jaoteltiin kolmeen osaan, jotka ovat välittömät kehityskohteet, kehityskohteet ja jatkuvan kehittämisen osa-alueet. Ensimmäisessä vaiheessa ehdotettiin TeliaSoneran asettavan myynnille ja markkinoinnille yhteiset tavoitteet, sitouttavan johdon mukaan muutostyöhön ja kehittävän yhteistyötä myynnin ja markkinoinnin välillä. Toisessa vaiheessa ehdotettiin yhteisten tietojärjestelmien hankkimista, yhtenäistä mittaamista ja palkitsemista sekä asenteiden muuttamista. Viimeisessä ehdotuksessa kehotettiin lisäämään yhteistyötä liiketoimintayksiköiden välillä ja selkeyttämään myynnin ja markkinoinnin vastuunjakoa.