Facebook-pelin äänisuunnittelu
Puhakka, Tomi (2012)
Puhakka, Tomi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110815033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110815033
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luodaan katsaus yleisesti pelien äänisuunnittelusta, mutta myös tutkitaan yksityiskohtaisesti Facebook-pelin äänisuunnittelua. Alan kirjallisuuden, nettisivujen, haastatteluiden ja työkokemuksen myötä tutkimuksesta muodostui pelin äänisuunnittelua monipuolisesti kuvaava tutkielma.
Aihe oli syytä ottaa tutkittavaksi, sillä Suomen merkittävin kulttuurivientiala suomalainen pelituotanto on kasvanut viime vuosina niin kuin peliteollisuus muuallakin päin maailmaa. Pelien ääni taas on erittäin tärkeä osa lähes mitä tahansa peliä.
Nykyään pelien äänet ovat muuttuneet alkuaikojen plip-äänistä elokuvamaisiin huippulaadukkaisiin monikanavaisia äänentoistojärjestelmiä tukeviin formaatteihin. Pelejä pelataan nykyään myös internetissä, ja sosiaalisen median pelit ovatkin tällä hetkellä erittäin iso liiketoiminnan ala.
Pelien äänisuunnittelijan laitteiston ja ohjelmiston on oltava riittävän laadukkaita. Ääni-suunnittelijan pitää osata ja ymmärtää pelituotannon erityispiirteet kaikkine ominaisuuksineen. Musiikin ja muiden äänien vaikutus pelaajaan ja äänien avulla manipulointi on syytä olla äänisuunnittelijan tiedossa. Nykyinen interaktiivinen äänimaailma on nykyisten pelien jatkuvasti kehittyvä osa-alue, minkä ansiosta pelien äänimaailma on ainutlaatuinen kuuntelukokemus.
Äänisuunnittelijan on pelialalle lähtiessään tiedostettava, että kaikki ääniraidan luomisen osa-alueet olisi osattava. Säveltäminen, äänittäminen, äänitehosteiden tekeminen ja masterointi kuuluvat ammattitaitoisen äänisuunnittelijan osaamisalueisiin peliteollisuudessa.
Aihe oli syytä ottaa tutkittavaksi, sillä Suomen merkittävin kulttuurivientiala suomalainen pelituotanto on kasvanut viime vuosina niin kuin peliteollisuus muuallakin päin maailmaa. Pelien ääni taas on erittäin tärkeä osa lähes mitä tahansa peliä.
Nykyään pelien äänet ovat muuttuneet alkuaikojen plip-äänistä elokuvamaisiin huippulaadukkaisiin monikanavaisia äänentoistojärjestelmiä tukeviin formaatteihin. Pelejä pelataan nykyään myös internetissä, ja sosiaalisen median pelit ovatkin tällä hetkellä erittäin iso liiketoiminnan ala.
Pelien äänisuunnittelijan laitteiston ja ohjelmiston on oltava riittävän laadukkaita. Ääni-suunnittelijan pitää osata ja ymmärtää pelituotannon erityispiirteet kaikkine ominaisuuksineen. Musiikin ja muiden äänien vaikutus pelaajaan ja äänien avulla manipulointi on syytä olla äänisuunnittelijan tiedossa. Nykyinen interaktiivinen äänimaailma on nykyisten pelien jatkuvasti kehittyvä osa-alue, minkä ansiosta pelien äänimaailma on ainutlaatuinen kuuntelukokemus.
Äänisuunnittelijan on pelialalle lähtiessään tiedostettava, että kaikki ääniraidan luomisen osa-alueet olisi osattava. Säveltäminen, äänittäminen, äänitehosteiden tekeminen ja masterointi kuuluvat ammattitaitoisen äänisuunnittelijan osaamisalueisiin peliteollisuudessa.