Verkkopalvelu Taitomaan myynnin lanseerauskäsikirja
Kotamäki, Annika (2012)
Kotamäki, Annika
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315226
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on kehittää Taitomaa Oy:lle myynnin lanseerauskäsikirja henkilökohtaisen myyntityön aloittamista varten. Taitomaan myynti on ulkoistettu Co-Operator Oy:lle, jossa tutkija suoritti harjoittelun. Työ on tehty toimeksiantona kumpaakin yritystä ajatellen. Työ keskittyy myyntiprossin kehittämiseen myyjiä varten.
Työn toteutus on aloitettu keväällä 2011 tutkijan ollessa ammattikorkeakoulu HAAGA-HELIA:n harjoittelussa. Tutkimukseen sisältyvät haastattelut toteutettiin yrityksessä kesällä 2011. Työn etenemisessä on ollut vuoden tauko tutkijan ollessa äitiyslomalla. Työn kirjoittaminen on tehty syksyn 2012 aikana.
Työ noudattaa produktin eli toiminnallisen kehityssuunnitelman määritelmää. Teoria on esitetty työssä vetoketjumallin mukaisesti. Työn tutkimusosio toteutettiin haastattelemalla Taitomaan verkkosivuilla myyjä-statuksen omaavia henkilöitä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin. Työssä on analysoitu yrityksen nykytilaa ja kilpailijoita. Tutkija on tehnyt havaintoja myyjien työskentelystä ja tavannut alan asiantuntijoita, jotta työhön on saatu syvällistä näkemystä tuotteistuksesta ja myynnistä.
Tutkimuksen tuloksien avulla tutkija antaa konkreettisia kehitysehdotuksia yrityksille ja esittää teoriaan perustuvan myynnin lanseeraus käsikirjan Taitomaalle.
Tutkija pohtii myös Taitomaan tulevaisuutta ja mahdollisuuksia haastavassa tilanteessa. Tutkimustuloksista selvisi, että oletettu nykytilanne asiakkaiden osalta ei pitänyt paikkaansa ja yritysmyynti vaihtui kuluttajamyynniksi. Tutkija esittää tämän vuoksi ehdotuksen jatkotutkimuksia varten.
Työn toteutus on aloitettu keväällä 2011 tutkijan ollessa ammattikorkeakoulu HAAGA-HELIA:n harjoittelussa. Tutkimukseen sisältyvät haastattelut toteutettiin yrityksessä kesällä 2011. Työn etenemisessä on ollut vuoden tauko tutkijan ollessa äitiyslomalla. Työn kirjoittaminen on tehty syksyn 2012 aikana.
Työ noudattaa produktin eli toiminnallisen kehityssuunnitelman määritelmää. Teoria on esitetty työssä vetoketjumallin mukaisesti. Työn tutkimusosio toteutettiin haastattelemalla Taitomaan verkkosivuilla myyjä-statuksen omaavia henkilöitä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin. Työssä on analysoitu yrityksen nykytilaa ja kilpailijoita. Tutkija on tehnyt havaintoja myyjien työskentelystä ja tavannut alan asiantuntijoita, jotta työhön on saatu syvällistä näkemystä tuotteistuksesta ja myynnistä.
Tutkimuksen tuloksien avulla tutkija antaa konkreettisia kehitysehdotuksia yrityksille ja esittää teoriaan perustuvan myynnin lanseeraus käsikirjan Taitomaalle.
Tutkija pohtii myös Taitomaan tulevaisuutta ja mahdollisuuksia haastavassa tilanteessa. Tutkimustuloksista selvisi, että oletettu nykytilanne asiakkaiden osalta ei pitänyt paikkaansa ja yritysmyynti vaihtui kuluttajamyynniksi. Tutkija esittää tämän vuoksi ehdotuksen jatkotutkimuksia varten.