Opiskelumahdollisuudet Espanjassa – opas suomalaisille
Sullanmaa, Jenni (2012)
Sullanmaa, Jenni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315223
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota valmiiksi löytyvistä kirjallisista lähteistä sekä haastatteluista tietoa Espanjassa opiskelusta sekä siihen valmistautumisesta ja tehdä aiheesta lyhyt opas. Toimeksiantajana toimi vuonna 1957 perustettu Suomi-Espanja Seura Ry, joka kaipasi internetsivuilleen lisää tietoa Espanjassa opiskeluun liittyen.
Opinnäytetyö ja opas perustuvat kirjallisuuteen, internetistä löydettyyn tietoon sekä haastatteluihin. Empiiristä tietoa kerättiin haastattelemalla huhtikuussa 2012 seitsemää henkilöä, jotka ovat opiskelleet Espanjassa. Vastaukset tukivat kirjallisuudesta ja inter-netistä löytynyttä tietoa ja toivat esille myös uusia käytännön asioita haastateltavien ko-kemuksista.
Tutkielmassa käsitellään ensin teoriaa ulkomailla opiskelusta sekä kulttuurisokista, jon-ka jälkeen esitellään Espanjan koulutusjärjestelmää ja opiskelua Espanjassa. Sen jälkeen työssä kerrotaan haastattelututkimuksesta ja sen tuloksista, sekä oppaan laatimisesta. Lopussa pohditaan tutkimuksen tuloksia ja produktion onnistumista.
Haastatteluiden tuloksista jää melko positiivinen kuva Espanjassa opiskelusta. Haasta-teltavat kokivat saaneensa ulkomailla opiskelusta korvaamattomia kokemuksia ja parantaneensa kielitaitoaan. Suurin osa haastateltavista suosittelisi Espanjaa opiskelumaaksi lähinnä kokemusten ja kielen oppimisen vuoksi enemmän kuin korkeatasoisen koulutuksen vuoksi.
Opinnäytetyön produktiona syntyi kattava tietopaketti Espanjan opiskelumahdollisuuksista suomalaisille, opiskelusta käytännössä sekä lähtöön valmistautumisesta. Oppaan kohderyhmänä ovat lähinnä suomalaiset nuoret ja aikuiset, jotka ovat kiinnostuneita mahdollisuuksista opiskella Espanjassa.
Opinnäytetyö ja opas perustuvat kirjallisuuteen, internetistä löydettyyn tietoon sekä haastatteluihin. Empiiristä tietoa kerättiin haastattelemalla huhtikuussa 2012 seitsemää henkilöä, jotka ovat opiskelleet Espanjassa. Vastaukset tukivat kirjallisuudesta ja inter-netistä löytynyttä tietoa ja toivat esille myös uusia käytännön asioita haastateltavien ko-kemuksista.
Tutkielmassa käsitellään ensin teoriaa ulkomailla opiskelusta sekä kulttuurisokista, jon-ka jälkeen esitellään Espanjan koulutusjärjestelmää ja opiskelua Espanjassa. Sen jälkeen työssä kerrotaan haastattelututkimuksesta ja sen tuloksista, sekä oppaan laatimisesta. Lopussa pohditaan tutkimuksen tuloksia ja produktion onnistumista.
Haastatteluiden tuloksista jää melko positiivinen kuva Espanjassa opiskelusta. Haasta-teltavat kokivat saaneensa ulkomailla opiskelusta korvaamattomia kokemuksia ja parantaneensa kielitaitoaan. Suurin osa haastateltavista suosittelisi Espanjaa opiskelumaaksi lähinnä kokemusten ja kielen oppimisen vuoksi enemmän kuin korkeatasoisen koulutuksen vuoksi.
Opinnäytetyön produktiona syntyi kattava tietopaketti Espanjan opiskelumahdollisuuksista suomalaisille, opiskelusta käytännössä sekä lähtöön valmistautumisesta. Oppaan kohderyhmänä ovat lähinnä suomalaiset nuoret ja aikuiset, jotka ovat kiinnostuneita mahdollisuuksista opiskella Espanjassa.