Leikin kieli : kuvitteellisen leikin ja kielen välinen yhteys
Lehtimäki, Marja; Saari, Minna (2012)
Lehtimäki, Marja
Saari, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315227
Tiivistelmä
Lasten kielellisistä erityisvaikeuksista puhutaan paljon ja ne ovat viime vuosien aikana lisääntyneet. Tämä vuoksi on tärkeää, että kielellisiin ongelmiin osataan puuttua mahdollisimman ajoissa. Mitä nopeammin lapsi ja koko perhe pääsevät kuntoutuksen ja tuen piiriin sitä paremmat mahdollisuudet lapsella on kuntoutua. Myös lasten leikkitaidot ovat viime vuosina muuttuneet. Perinteiset leikit ovat saaneet haastajikseen tietokone- ja konsolipelit. Leikin maailma on muuttumassa ja leikkiympäristö on valmiimpi kuin ennen. Leikit ovat myös vaihtuneet enemmän ulkoleikeistä sisäleikeiksi. Jääkö lapsilta jotain tärkeää kokematta ja oppimatta, jos perinteinen leikki väistyy uusien leikkien tieltä ja vaikuttaako se lapsen kielelliseen kehitykseen.
Opinnäytetyön viitekehyksenä on kuvitteellisen leikin merkitys lapselle sekä hänen kielenkehitykselleen ja muulle kasvulle. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kuvitteellisella leikillä on yhteys lasten opiskelu-, luku- ja kirjoitustaitoihin. Nämä kaikki taidot edellyttävät kykyä käyttää sanoja ja mielikuvia todellisten tapahtumien tai toimintojen kuvaamisessa. Toimintaterapeutin rooli on kehittää lapsen taitoja ja valmiuksia niin, että lapsella on mahdollisuus osallistua leikkiin leikkijän roolissa. Leikkiä käytetäänkin toimintaterapiassa sekä intervention välineenä että kohteena. Tukemalla lapsen leikkiä, edistetään myös muiden taitojen, kuten kielellisten ja kognitiivisten taitojen kehittymistä.
Opinnäytetyössä verrattiin arvioitujen normaalin kielenkehityksen ja poikkeavan kielenkehityksen omaavien lasten kuvitteellisen leikin taitoja ja selvitettiin, onko kuvitteellisen leikin osa-alueiden välillä havaittavissa eroja. Tutkimusaineisto on saatu valmiina Turun Ammattikorkeakoululta, missä kuvitteellisen leikin arviointi on tehty ChIPPA -arviointimenetelmällä ja kieliosuuden arviointi MAP -arviointimenetelmää käyttäen. Tutkielma on luonteeltaan kvantitatiivinen ja lapsiryhmän otos on osa Hyvän kasvun avaimet -tutkimusta. Tutkielmaan valikoitui seitsemän lasta iältään 3 vuotta 9 kuukautta ja 4 vuotta 1 kuukausi. Pienestä otoskoosta johtuen, kuvitteellisen leikin ja kielen välisestä yhteydestä ei voida vetää johtopäätöksiä tämän opinnäytetyön tiimoilta. Osalla tutkimukseen osallistuneilla normaalin kielenkehityksen ja poikkeavan kielenkehityksen omaavilla lapsilla todettiin eriasteisia vaikeuksia leikin eri osa-alueilla.
Opinnäytetyön viitekehyksenä on kuvitteellisen leikin merkitys lapselle sekä hänen kielenkehitykselleen ja muulle kasvulle. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kuvitteellisella leikillä on yhteys lasten opiskelu-, luku- ja kirjoitustaitoihin. Nämä kaikki taidot edellyttävät kykyä käyttää sanoja ja mielikuvia todellisten tapahtumien tai toimintojen kuvaamisessa. Toimintaterapeutin rooli on kehittää lapsen taitoja ja valmiuksia niin, että lapsella on mahdollisuus osallistua leikkiin leikkijän roolissa. Leikkiä käytetäänkin toimintaterapiassa sekä intervention välineenä että kohteena. Tukemalla lapsen leikkiä, edistetään myös muiden taitojen, kuten kielellisten ja kognitiivisten taitojen kehittymistä.
Opinnäytetyössä verrattiin arvioitujen normaalin kielenkehityksen ja poikkeavan kielenkehityksen omaavien lasten kuvitteellisen leikin taitoja ja selvitettiin, onko kuvitteellisen leikin osa-alueiden välillä havaittavissa eroja. Tutkimusaineisto on saatu valmiina Turun Ammattikorkeakoululta, missä kuvitteellisen leikin arviointi on tehty ChIPPA -arviointimenetelmällä ja kieliosuuden arviointi MAP -arviointimenetelmää käyttäen. Tutkielma on luonteeltaan kvantitatiivinen ja lapsiryhmän otos on osa Hyvän kasvun avaimet -tutkimusta. Tutkielmaan valikoitui seitsemän lasta iältään 3 vuotta 9 kuukautta ja 4 vuotta 1 kuukausi. Pienestä otoskoosta johtuen, kuvitteellisen leikin ja kielen välisestä yhteydestä ei voida vetää johtopäätöksiä tämän opinnäytetyön tiimoilta. Osalla tutkimukseen osallistuneilla normaalin kielenkehityksen ja poikkeavan kielenkehityksen omaavilla lapsilla todettiin eriasteisia vaikeuksia leikin eri osa-alueilla.