Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Barncentrerad videoobservation : en modell för observation av barns samspel

Haglund, Jenni; Kytöläinen, Hanna; Eksten, Charlotta; Rönnberg, Sabina; Sinclair, Maria (2012)

 
Avaa tiedosto
EkstenHaglundKytolainenRonnbergSinclair.pdf (933.8Kt)
Lataukset: 


Haglund, Jenni
Kytöläinen, Hanna
Eksten, Charlotta
Rönnberg, Sabina
Sinclair, Maria
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111515346
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä projektin ”Det resilienta barnet” kanssa, jonka tavoitteena on kehittää voimavaroja vaihvistavia malleja, menetelmiä ja materiaaleja päiväkodeille. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda lapsikeskeinen havainnointimalli, jonka avulla pedagogit voivat tarkastella lasten sosiaalisia vuorovaikutustilanteita päiväkodissa. Opinnäytetyön kysymyksenasetteluina ovat: Kuinka lasten vuorovaikutus näkyy vapaassa leikissä?”, ”Miten lasten näkökulma otetaan huomioon videohavainnoinnissa?” sekä ”Mitkä osat positiivisesta yhteispelistä on tärkeää nostaa esille lasten kanssa?”.
Menetelmänä käytetään videohavainnointia, jossa kuvatun materiaalin avulla voidaan näyttää lasten välistä positiivista yhteispeliä/vuorovaikutusta. Aluksi materiaali käydään läpi pedagogien kesken ja vain valitut osat näytetään lapsille. Näin lapset osallistuvat havainnointimalliin ja saavat mahdollisuuden itse miettiä, osallistua ja pukea sanoiksi myönteistä vuorovaikutusta.
Opinnäytetyön kehitystyö eli havainnointimalli esitetään liitteessä, johon opinnäytetyön teoria on tiivistetty ja joka sisältää konkreettisia käytännön toimintatapoja. Havainnointimalleja on olemassa jo ennestään, mutta ne keskittyvät aikuisen näkökulmaan. Tässä opinnäytetyössä on tietoisesti käytetty laspsikeskeistä lähestysmistapaa. Lasten omaa osallisuutta ja positiivista vuorovaikutusta painotetaan havannointimallissa läpi koko opinnäytetyön.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste