Barncentrerad videoobservation : en modell för observation av barns samspel
Haglund, Jenni; Kytöläinen, Hanna; Eksten, Charlotta; Rönnberg, Sabina; Sinclair, Maria (2012)
Haglund, Jenni
Kytöläinen, Hanna
Eksten, Charlotta
Rönnberg, Sabina
Sinclair, Maria
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111515346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111515346
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä projektin ”Det resilienta barnet” kanssa, jonka tavoitteena on kehittää voimavaroja vaihvistavia malleja, menetelmiä ja materiaaleja päiväkodeille. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda lapsikeskeinen havainnointimalli, jonka avulla pedagogit voivat tarkastella lasten sosiaalisia vuorovaikutustilanteita päiväkodissa. Opinnäytetyön kysymyksenasetteluina ovat: Kuinka lasten vuorovaikutus näkyy vapaassa leikissä?”, ”Miten lasten näkökulma otetaan huomioon videohavainnoinnissa?” sekä ”Mitkä osat positiivisesta yhteispelistä on tärkeää nostaa esille lasten kanssa?”.
Menetelmänä käytetään videohavainnointia, jossa kuvatun materiaalin avulla voidaan näyttää lasten välistä positiivista yhteispeliä/vuorovaikutusta. Aluksi materiaali käydään läpi pedagogien kesken ja vain valitut osat näytetään lapsille. Näin lapset osallistuvat havainnointimalliin ja saavat mahdollisuuden itse miettiä, osallistua ja pukea sanoiksi myönteistä vuorovaikutusta.
Opinnäytetyön kehitystyö eli havainnointimalli esitetään liitteessä, johon opinnäytetyön teoria on tiivistetty ja joka sisältää konkreettisia käytännön toimintatapoja. Havainnointimalleja on olemassa jo ennestään, mutta ne keskittyvät aikuisen näkökulmaan. Tässä opinnäytetyössä on tietoisesti käytetty laspsikeskeistä lähestysmistapaa. Lasten omaa osallisuutta ja positiivista vuorovaikutusta painotetaan havannointimallissa läpi koko opinnäytetyön.
Menetelmänä käytetään videohavainnointia, jossa kuvatun materiaalin avulla voidaan näyttää lasten välistä positiivista yhteispeliä/vuorovaikutusta. Aluksi materiaali käydään läpi pedagogien kesken ja vain valitut osat näytetään lapsille. Näin lapset osallistuvat havainnointimalliin ja saavat mahdollisuuden itse miettiä, osallistua ja pukea sanoiksi myönteistä vuorovaikutusta.
Opinnäytetyön kehitystyö eli havainnointimalli esitetään liitteessä, johon opinnäytetyön teoria on tiivistetty ja joka sisältää konkreettisia käytännön toimintatapoja. Havainnointimalleja on olemassa jo ennestään, mutta ne keskittyvät aikuisen näkökulmaan. Tässä opinnäytetyössä on tietoisesti käytetty laspsikeskeistä lähestysmistapaa. Lasten omaa osallisuutta ja positiivista vuorovaikutusta painotetaan havannointimallissa läpi koko opinnäytetyön.