3D-tulostus ja ilmastonmuutos
Hyvärinen, Juho (2021)
Hyvärinen, Juho
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103183548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103183548
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella ja tutkia 3D-tulostuksen eli ainetta lisäävän valmistuksen käyttöönottoa teollisuudessa ilmastonmuutoksen näkökulmasta. Työn sisältö ja lopputulos rakennettiin vertaisarvioitujen tutkimusraporttien pohjalta.
Työssä käsitellään yleisesti ilmastonmuutosta ja 3D-tulostusta. Työn rajaus on tehty Volvon kevyen jakeluauton moottorin ainetta lisäävään valmistukseen, jota verrataan perinteiseen valmistukseen. Ilmastohyötyjä pohditaan ja lasketaan myös lentokonevalmistuksen osalta, jonka tuloksena saadaan ilmaston kannalta positiivia tuloksia. Ainetta lisäävän valmistuksen todetaan myös vaikuttavan teollisuuden toimitusketjuihin yksinkertaistamalla niitä.
Tuloksena voidaan muodostaa arvio, että ainetta lisäävä valmistus on yksi tulevaisuuden menetelmä, jolla voidaan vähentää päästöjä liittyen kulkuneuvojen kulutukseen komponenttien keventymisen johdosta. Ainetta lisäävä valmistus myös minimoi valmistuksessa syntyvän hukan määrän, sekä lisäksi voidaan nähdä kuinka toimitusketjujen tehostuminen menetelmän myötä pienentää logistisia päästöjä, sekä muita ympäristöhaittoja. Tämän lisäksi on myös nähtävissä, että ainetta lisäävä valmistus on kiihtyvässä kasvussa ja terveysvaikutukset ovat vielä huonosti tiedossa ja niitä tulee tutkia tulevaisuutta kohti mentäessä laajasti.
Työssä käsitellään yleisesti ilmastonmuutosta ja 3D-tulostusta. Työn rajaus on tehty Volvon kevyen jakeluauton moottorin ainetta lisäävään valmistukseen, jota verrataan perinteiseen valmistukseen. Ilmastohyötyjä pohditaan ja lasketaan myös lentokonevalmistuksen osalta, jonka tuloksena saadaan ilmaston kannalta positiivia tuloksia. Ainetta lisäävän valmistuksen todetaan myös vaikuttavan teollisuuden toimitusketjuihin yksinkertaistamalla niitä.
Tuloksena voidaan muodostaa arvio, että ainetta lisäävä valmistus on yksi tulevaisuuden menetelmä, jolla voidaan vähentää päästöjä liittyen kulkuneuvojen kulutukseen komponenttien keventymisen johdosta. Ainetta lisäävä valmistus myös minimoi valmistuksessa syntyvän hukan määrän, sekä lisäksi voidaan nähdä kuinka toimitusketjujen tehostuminen menetelmän myötä pienentää logistisia päästöjä, sekä muita ympäristöhaittoja. Tämän lisäksi on myös nähtävissä, että ainetta lisäävä valmistus on kiihtyvässä kasvussa ja terveysvaikutukset ovat vielä huonosti tiedossa ja niitä tulee tutkia tulevaisuutta kohti mentäessä laajasti.