Botit ja NHL-urheilubotin kehitysprosessi sekä saavutettavuus
Hoikkala, Mikko (2021)
Hoikkala, Mikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103183564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103183564
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sovellusta, joka hakee Internetistä tuoreimmat NHL:n tulokset ja tulostaa ne matkapuhelimella käytettävään käyttöliittymään. Sovellus tehtiin Android-käyttöjärjestelmälle. Sovellus myös listaa suomalaiset maalintekijät ja maalinsyöttäjät ja muodostaa suomalaisista maalintekijöistä ja maalinsyöttäjistä kokonaisia lauseita. Opinnäytetyö käsittelee lisäksi botteja ja niiden toiminnallisuuksia.
Sovellus saatiin toiminnalliseksi useiden erinäisten yritysten jälkeen halutulla tavalla. Sovelluksen tekemisen yhteydessä oli tarkoitus miettiä myös saavutettavuutta ja sen roolia mobiilisovelluksissa.
Opinnäytetyössä selostetaan tekniikat, joita käytettiin tiedon hakemiseksi internetistä. Opinnäytetyössä myös kerrotaan sovelluksen kehittämisen aikana kohdatuista haasteista. Sovelluksessa on myös toiminto, että muodostetut uutiset luetaan ääneen käyttäen jotakin Androidin tekstistä puheeksi -ominaisuutta. Tekstistä puheeksi -ominaisuuden kieleksi valittiin englanti, koska sen käyttöön liittyvää lähdeaineistoa oli löydettävissä helposti.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt sovellus kirjoitettiin Javalla. Myös C#:n käyttöä tuli testatuksi, mutta sovellus saatiin toiminnalliseksi Javalla, joten se valittiin lopulliseksi ohjelmointikieleksi.
Opinnäytetyössä oli tehdyn lisäksi tarkoitus hakea myös NBA:n ja Valioliigan tuloksia ohjelmaan mutta tämä osoittautui turhan haastavaksi, joten se jätettiin tekemättä. Muita syitä edellä mainitun toteuttamatta jättämiseksi olivat opinnäytetyön tekemiseen käytetty aika sekä se, että NBA:n ja Valioliigan tuloksista ei ollut helposti löydettävissä yhtä helppokäyttöistä rajapintaa kuin NHL:n tuloksista. This thesis project is about an application for Android that fetches the latest results of the NHL and prints them out to a user interface used with a mobile phone. The application was made for the Android operating system. It also lists the Finnish players who have scored or given a pass leading to a goal and forms complete sentences from the scorers and goal passers of matches. In addition, the thesis is about bots in general and their functionality.
The application was made functional in the desired way after several attempts. The goal of the thesis was also to think about accessibility and its role in applications used with mobile phones.
The thesis describes the techniques used to fetch the results of the NHL from the internet. It also describes the different unfunctional methods tried when making the application. The application also includes the property of reading the formed sentences out loud using a text-to-speech Android framework. The language of the text-to-to-speech framework was selected to be English because there were many resources available related to using a text-to-speech framework with English as its language.
The produced application was written in Java. The use of C# was also tested but the application was made functional using Java, so it was chosen as the used programming language.
There was also the intention to get the results of the NBA and Premiere League as part of the thesis project, but this proved to be too difficult, so it was left out of the project. Other reasons for excluding the results of the NBA and Premiere League included the time used to write the thesis and the fact that an API for the results from the NBA and Premiere League was not found at least not as easily as the API for the results from the NHL.
Sovellus saatiin toiminnalliseksi useiden erinäisten yritysten jälkeen halutulla tavalla. Sovelluksen tekemisen yhteydessä oli tarkoitus miettiä myös saavutettavuutta ja sen roolia mobiilisovelluksissa.
Opinnäytetyössä selostetaan tekniikat, joita käytettiin tiedon hakemiseksi internetistä. Opinnäytetyössä myös kerrotaan sovelluksen kehittämisen aikana kohdatuista haasteista. Sovelluksessa on myös toiminto, että muodostetut uutiset luetaan ääneen käyttäen jotakin Androidin tekstistä puheeksi -ominaisuutta. Tekstistä puheeksi -ominaisuuden kieleksi valittiin englanti, koska sen käyttöön liittyvää lähdeaineistoa oli löydettävissä helposti.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt sovellus kirjoitettiin Javalla. Myös C#:n käyttöä tuli testatuksi, mutta sovellus saatiin toiminnalliseksi Javalla, joten se valittiin lopulliseksi ohjelmointikieleksi.
Opinnäytetyössä oli tehdyn lisäksi tarkoitus hakea myös NBA:n ja Valioliigan tuloksia ohjelmaan mutta tämä osoittautui turhan haastavaksi, joten se jätettiin tekemättä. Muita syitä edellä mainitun toteuttamatta jättämiseksi olivat opinnäytetyön tekemiseen käytetty aika sekä se, että NBA:n ja Valioliigan tuloksista ei ollut helposti löydettävissä yhtä helppokäyttöistä rajapintaa kuin NHL:n tuloksista.
The application was made functional in the desired way after several attempts. The goal of the thesis was also to think about accessibility and its role in applications used with mobile phones.
The thesis describes the techniques used to fetch the results of the NHL from the internet. It also describes the different unfunctional methods tried when making the application. The application also includes the property of reading the formed sentences out loud using a text-to-speech Android framework. The language of the text-to-to-speech framework was selected to be English because there were many resources available related to using a text-to-speech framework with English as its language.
The produced application was written in Java. The use of C# was also tested but the application was made functional using Java, so it was chosen as the used programming language.
There was also the intention to get the results of the NBA and Premiere League as part of the thesis project, but this proved to be too difficult, so it was left out of the project. Other reasons for excluding the results of the NBA and Premiere League included the time used to write the thesis and the fact that an API for the results from the NBA and Premiere League was not found at least not as easily as the API for the results from the NHL.