Palautekulttuuri ja sen kehittäminen – Case Kelan Läntinen vakuutuspiiri toimeentulotukiryhmä
Riitinki, Sari (2021)
Riitinki, Sari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103193607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103193607
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen palautekulttuuri Kelan läntisen vakuutuspiirin toimeentulotukiryhmässä oli. Tarkoituksena oli selvittää palautteen merkitys asiantuntijalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös löytää vastausta siihen, miten palautekulttuuria voitaisiin kehittää erityisesti positiivisen palautteen osalta.
Opinnäytetyö toteutettiin internetkyselyllä kaikille Kelan läntisen vakuutuspiirin toimeentulotukiryhmän asiantuntijoille esimiehet mukaan luettuina. Kyselyssä asiantuntijoilta kysyttiin palautteen antamisesta sekä saamisesta ja mielipidettä esitettyjen väittämien merkityksestä vastaajalle. Lisäksi kysyttiin toiveita palautekulttuurin, palautteen antamisen ja vastaanottamisen kehittämiseen. Teoriaosuudessa on avattu palautekulttuuria, palautteen vastaanottamista sekä palautteen saamista. Osuudessa on käsitelty esimiespalautetta ja kollegapalautetta.
Tuloksena opinnäytetyössä tuli esiin, että palautekulttuuri on kehittymässä. Palaute liikkuu jo jossain määrin horisontaalisesti, mutta esimiehet saavat huomattavasti vähemmän palautetta kuin asiantuntijat. Palautteen antamista sekä saamista pidettiin kuitenkin vähintäänkin tärkeänä. Erityisesti nuorempi sukupolvi haluaa palautetta enemmän. Suurin osa ryhmästä kokee, että virheiden tekeminen on sallittua ja virheistä pyritään oppimaan. Palautteesta tulisi käydä avointa keskustelua koko ryhmän tasolla. Keskustelua tulisi käydä siitä mitä palaute on ja miksi sen antaminen ja saaminen on tärkeää yksilölle sekä työyhteisölle. The objective of this thesis was to study the feedback culture in the social assistance group in Kela’s Western Insurance District. The goal was to explore the significance of received feedback to the specialists. The thesis also seeked out to discover how the feedback culture could be developed particularly in terms of positive feedback.
The thesis was carried out as an online questionnaire aimed at all specialists, including managers at the social assistance group in Kela’s Western Insurance District. The questionnaire enquired on the feedback process, and the respondent’s opinion of specific statements. In addition, the respondent was able to express wishes on the development of feedback culture, both on giving and receiving feedback. The theory section provides an overlook on feedback culture, on giving and receiving feedback. The section also involves topics on managerial feedback, and feedback between colleagues.
As a result this thesis shows that feedback culture is developing. Feedback is already given horisontally to some extent, however managers receive considerably less feed-back than the specialists. Both giving and receiving feedback was considered important. Particularly the younger generation wishes to receive more feedback. The majority of the group feels that making mistakes is allowed, and that one is able to learn from them. Feedback should be opened up for discussion at the whole group’s level. Discussion should be held on what the feedback is, and why giving it is important to an individual and the work community.
Opinnäytetyö toteutettiin internetkyselyllä kaikille Kelan läntisen vakuutuspiirin toimeentulotukiryhmän asiantuntijoille esimiehet mukaan luettuina. Kyselyssä asiantuntijoilta kysyttiin palautteen antamisesta sekä saamisesta ja mielipidettä esitettyjen väittämien merkityksestä vastaajalle. Lisäksi kysyttiin toiveita palautekulttuurin, palautteen antamisen ja vastaanottamisen kehittämiseen. Teoriaosuudessa on avattu palautekulttuuria, palautteen vastaanottamista sekä palautteen saamista. Osuudessa on käsitelty esimiespalautetta ja kollegapalautetta.
Tuloksena opinnäytetyössä tuli esiin, että palautekulttuuri on kehittymässä. Palaute liikkuu jo jossain määrin horisontaalisesti, mutta esimiehet saavat huomattavasti vähemmän palautetta kuin asiantuntijat. Palautteen antamista sekä saamista pidettiin kuitenkin vähintäänkin tärkeänä. Erityisesti nuorempi sukupolvi haluaa palautetta enemmän. Suurin osa ryhmästä kokee, että virheiden tekeminen on sallittua ja virheistä pyritään oppimaan. Palautteesta tulisi käydä avointa keskustelua koko ryhmän tasolla. Keskustelua tulisi käydä siitä mitä palaute on ja miksi sen antaminen ja saaminen on tärkeää yksilölle sekä työyhteisölle.
The thesis was carried out as an online questionnaire aimed at all specialists, including managers at the social assistance group in Kela’s Western Insurance District. The questionnaire enquired on the feedback process, and the respondent’s opinion of specific statements. In addition, the respondent was able to express wishes on the development of feedback culture, both on giving and receiving feedback. The theory section provides an overlook on feedback culture, on giving and receiving feedback. The section also involves topics on managerial feedback, and feedback between colleagues.
As a result this thesis shows that feedback culture is developing. Feedback is already given horisontally to some extent, however managers receive considerably less feed-back than the specialists. Both giving and receiving feedback was considered important. Particularly the younger generation wishes to receive more feedback. The majority of the group feels that making mistakes is allowed, and that one is able to learn from them. Feedback should be opened up for discussion at the whole group’s level. Discussion should be held on what the feedback is, and why giving it is important to an individual and the work community.