Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Matalan kynnyksen yksikön asiakkaiden tyytyväisyys päihdepalveluihin lounaissuomalaisessa kaupungissa

Kiviniemi, Mia; Tertsunen, Tiina (2021)

 
Avaa tiedosto
kiviniemi_mia_tertsunen_tiina (714.4Kt)
Lataukset: 


Kiviniemi, Mia
Tertsunen, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103193601
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia lounaissuomalaisen kaupungin mielenterveys- ja päihdepalveluiden alla toimivan matalan kynnyksen yksikön asiakkaiden tyytyväisyyttä saamiinsa palveluihin ja niiden riittävyyteen. Tavoitteenamme oli verrata työssämme 18-64 -vuotiaiden ja 65- tai yli vuotiaiden tyytyväisyyttä keskenään ja selvittää onko näiden kahden ikäryhmän tyytyväisyydellä eroa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada yksikön asiakkaiden mielipiteet ja tyytyväisyys päihdepalveluista näkyväksi.

Opinnäytetyön kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä käyttäen strukturoitua kyselylomaketta. Kyselylomake sisälsi mielipideväittämiä päihdepalveluista yleisesti, tiedonsaannista ja osallistumisesta sekä palvelun laadusta. Vastaukset annettiin 5-portaista Likertin-asteikkoa käyttämällä. Monivalintakysymyksellä selvitettiin mitä palveluja asiakkaat olivat toivoneet enemmän ja avoimella kysymyksellä yritettiin selvittää mahdollisia kehitysehdotuksia palveluihin.

Kyselytutkimus tehtiin loppuvuodesta 2020. Kohderyhmänä olivat kaikki matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdeyksikön sillä hetkellä aktiivisessa asiakassuhteessa olleet päihdeasiakkaat. Kyselylomakkeita jaettiin yhteensä 23 kappaletta, vastauksia palautettiin 17 kappaletta ja vastausprosentiksi muodostui 73,9 %. Vastaaminen tapahtui täysin anonyymisti ja lomakkeet palautuivat yksikön työntekijöille suljetussa kirjekuoressa. Saatu aineisto taulukoitiin ja analysoitiin tilastointiohjelman avulla ja avoin kysymys analysoitiin laadullisen sisältöanalyysin keinoin.

Tutkimuksen perusteella kyselyyn vastanneet olivat pääasiassa tyytyväisiä saamiinsa päihdepalveluihin ja kokivat ne riittäviksi. Saatujen tutkimustulosten perusteella ei löydetty eroa palvelutarjonnan ja tyytyväisyyden välillä, eivätkä saadut tulokset eronneet ikäryhmien välillä merkittävästi. Tutkimuksessa saadut vastaukset olivat hyvin yhteneväisiä kokonaisuudessaan.
 
The thesis studied the satisfaction with the services and the adequacy of the services among clients in a low-threshold unit of the mental health and substance abuse services in a South-Western city in Finland.

The goal was to compare the satisfaction with substance abuse services between clients in age groups 18 to 64 and 65 or more, and to find out whether there was a difference in the satisfaction between the two age groups. The purpose of the study was to make the clients’ opinions and satisfaction with the services visible.

The method of the research was quantitative and was conducted via a structured questionnaire. The questionnaire included propositions of opinions about the substance abuse services in general, access to information, participation and the quality of the services. The answers were given by using the 5 point Likert scale. Multiple choice questions were used to find out what kind of services the clients were hoping to have more of. Open-ended questions were used to discover possible ideas for development of the services.

The questionnaire was conducted in late 2020. The target group consisted of all the clients in a low-threshold unit that at the time had an active client relationship with the substance abuse services. Altogether, 23 questionnaires were handed out and 17 of them were answered, the response rate being 73,9 %. The answers were returned anonymously in an enclosed envelope to the employees of the unit. The data from the multiple choice questions was tabulated and analysed with a statistical software.The data from the open-ended questions was analysed by means of qualitative content analysis.

The study showed that the respondents were mainly satisfied with the services they received as well as the adequacy of them. According to the results, there were no remarkable differences in opinion between the age groups studied. The answers received were very similar as a whole.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste