Esitystekniikka stagella – puheenvuoroja täydennyskoulutuksesta
Avaa tiedosto
Lataukset:
Editoija
Aalto, Tero
Sarpola, Kiika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-283-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-283-4
Tiivistelmä
Jatkuva oppiminen on noussut viimeisten vuosien aikana tärkeäksi kehittämiskohteeksi toimivan tieto- ja hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämisessä ja tulevaisuuden muutoksista selviämisessä. Työssä ja sen tekemisessä tapahtuu niin suuria muutoksia nyt ja tulevaisuudessa, että nykyinen osaaminen ja koulutusjärjestelmä eivät pysty vastaamaan muutoksiin ilman merkittäviä toimenpiteitä.
Julkaisu tarjoaa näkökulmia esitys- ja teatteriteknisen alan täydennyskoulutukseen. Alan koulutushistoria on Suomessa lyhyt, ja ammatillisesti koulutettuja alan ammattilaisia on verrattain vähän. Perinteisesti alalle on tultu erittäin monenlaisista lähtökohdista, ja mestari–kisälli-oppiminen on ollut keskeisessä roolissa. Tämä ala, jos mikä, on kuitenkin edellyttänyt ja edellyttää jatkuvaa oppimista. Teknologioiden nopeaa kehittymistä voi pitää itsestään selvyytenä. Toiminnalle ominaista on myös tarve tehdä aina uusia, kiinnostavampia tuotantoja ja koetella ilmaisun rajoja. Monille muille aloille nyt uudet työn tekemisen tavat ja mallit ovat olleet arkipäiväisiä kulttuuri- ja tapahtuma-alalla jo pitkään.
Artikkelikokoelmassa alan täydennyskoulutusta tarkastellaan tasa-arvon, johtamisen ja esihenkilötaitojen, xr-teknologioiden, resilienssin ja kestävän kehityksen näkökulmista, sekä jatkuvaa oppimista näitä kaikkia läpileikkaavana teemana.
Julkaisu on tehty Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa StageRight-hankkeessa (2019-2021), jonka keskeisimpänä tavoitteena oli kehittää tapahtumateknisen alan täydennyskoulutusta vastaamaan paremmin nykyisiä ja tulevia tarpeita.
Julkaisu tarjoaa näkökulmia esitys- ja teatteriteknisen alan täydennyskoulutukseen. Alan koulutushistoria on Suomessa lyhyt, ja ammatillisesti koulutettuja alan ammattilaisia on verrattain vähän. Perinteisesti alalle on tultu erittäin monenlaisista lähtökohdista, ja mestari–kisälli-oppiminen on ollut keskeisessä roolissa. Tämä ala, jos mikä, on kuitenkin edellyttänyt ja edellyttää jatkuvaa oppimista. Teknologioiden nopeaa kehittymistä voi pitää itsestään selvyytenä. Toiminnalle ominaista on myös tarve tehdä aina uusia, kiinnostavampia tuotantoja ja koetella ilmaisun rajoja. Monille muille aloille nyt uudet työn tekemisen tavat ja mallit ovat olleet arkipäiväisiä kulttuuri- ja tapahtuma-alalla jo pitkään.
Artikkelikokoelmassa alan täydennyskoulutusta tarkastellaan tasa-arvon, johtamisen ja esihenkilötaitojen, xr-teknologioiden, resilienssin ja kestävän kehityksen näkökulmista, sekä jatkuvaa oppimista näitä kaikkia läpileikkaavana teemana.
Julkaisu on tehty Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa StageRight-hankkeessa (2019-2021), jonka keskeisimpänä tavoitteena oli kehittää tapahtumateknisen alan täydennyskoulutusta vastaamaan paremmin nykyisiä ja tulevia tarpeita.