Kasvupisteitä : ryhmälähtöisen esityksen dramaturgia
Kasper, Riikka (2021)
Kasper, Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103223686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103223686
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on purkaa osiin ryhmälähtöinen esitysprosessi dramaturgin näkökulmasta. Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan kysymykseen: miten esityksen dramaturgia voi muodostua? Tapausesimerkkinä kirjoittaja käyttää ohjaamaansa Kasvupisteitä-esitystä (Teatteri Mundo 2020). Lisäksi opinnäytetyötä varten on haastateltu kirjailija ja teatteri-ilmaisun ohjaaja Emma Puikkosta. Kirjallisina lähteinä käytetään mm. Pieta Koskenniemen Osallistava teatteri: Devising ja muita merkillisyyksiä, Hans-Thies Lehmannin Draaman jälkeinen teatteri, Juha-Pekka Hotisen Tekstuaalista häirintää, Sanna Heikkisen pro gradu -tutkielmaa Devising käytännössä ja teoriassa sekä Jarkko Suhosen pro gradu -tutkielmaa Toiminnallista dramaturgiaa.
Opinnäytetyön alussa avataan devising-teatterin käsitettä ja kerrotaan, miten ryhmälähtöinen työtapa toteutui Kasvupisteitä-produktiossa. Tämän jälkeen pureudutaan dramaturgian käsitteeseen sekä dramaturgin työnkuvaan. Luvun lopuksi nivotaan yhteen, mitä dramaturgia voi olla ryhmälähtöisessä teatterissa. Seuraavassa luvussa käsitellään Kasvupisteitä-työn vaiheita. Tästä teksti etenee tarkastelemaan Kasvupisteitä-esityksen dramaturgiaa ja siinä käytettyjä postdraamalle tyypillisiä keinoja.
Lopuksi kirjoittaja summaa yhteen, mitä on oppinut Kasvupisteitä-prosessista. Yksi tärkeimmistä havainnoista on ollut, että dramaturgia elää ja muovautuu prosessin myötä. Esitys toteutetaan ryhmän ehdoilla, joten yhden ihmisen tekemät suunnitelmat ovat alttiita muutokselle. On uskallettava olla auki erilaisille impulsseille, luotettava ryhmään ja seurattava intuitiota.
Opinnäytetyön alussa avataan devising-teatterin käsitettä ja kerrotaan, miten ryhmälähtöinen työtapa toteutui Kasvupisteitä-produktiossa. Tämän jälkeen pureudutaan dramaturgian käsitteeseen sekä dramaturgin työnkuvaan. Luvun lopuksi nivotaan yhteen, mitä dramaturgia voi olla ryhmälähtöisessä teatterissa. Seuraavassa luvussa käsitellään Kasvupisteitä-työn vaiheita. Tästä teksti etenee tarkastelemaan Kasvupisteitä-esityksen dramaturgiaa ja siinä käytettyjä postdraamalle tyypillisiä keinoja.
Lopuksi kirjoittaja summaa yhteen, mitä on oppinut Kasvupisteitä-prosessista. Yksi tärkeimmistä havainnoista on ollut, että dramaturgia elää ja muovautuu prosessin myötä. Esitys toteutetaan ryhmän ehdoilla, joten yhden ihmisen tekemät suunnitelmat ovat alttiita muutokselle. On uskallettava olla auki erilaisille impulsseille, luotettava ryhmään ja seurattava intuitiota.