Kulttuurin määritelmiä : Opas saksalaiseen liiketapakulttuuriin
Mauno, Elina (2012)
Mauno, Elina
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915544
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kulttuuri voidaan määritellä ja millaista saksalainen liiketapakulttuuri on. Tämä aihe valittiin omakohtaisesta kiinnostuksesta Saksaa ja sen kulttuuria kohtaan ja koska Saksa on tärkeä kauppakumppani Suomelle.
Tutkimuskysymys oli miten kulttuuria voidaan määritellä ja mitä tulee ottaa huomioon suunniteltaessa kaupankäyntiä Saksan kanssa tai lähdettäessä liikematkalle Saksaan? Opinnäytetyö oli täysin teoreettinen. Lähteinä käytettiin kirjoja, Internetiä ja lehtiartikkeleita.
Opinnäytetyössä kirjoitettiin kulttuurin eri määritelmistä ja dimensioista minkä jälkeen työssä kerrottiin saksalaisesta kulttuurista niin yleisestä kuin liike-elämän näkökulmasta. Saksan kulttuuria verrattiin muidenkin maiden kulttuureihin, jotta saatiin havainnollistettua eri kulttuurien välisiä yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia esim. viestintätyyleissä ja liike-elämän eri tilanteissa.
Tutkimuksesta selvisi, että saksalainen ja suomalainen kulttuuri ovat melko yhteneväisiä. Opinnäytetyöstä ilmeni, että siitä huolimatta kaupankäyntiin ja liikematkoihin olisi hyvä varautua etukäteen koska kulttuureissa on myös eroja. Tutustumalla ennakkoon vieraaseen kulttuuriin voidaan välttää väärinkäsityksiä ja ymmärtää toisen ihmisen tapoja ja tottumuksia paremmin.
Tutkimuskysymys oli miten kulttuuria voidaan määritellä ja mitä tulee ottaa huomioon suunniteltaessa kaupankäyntiä Saksan kanssa tai lähdettäessä liikematkalle Saksaan? Opinnäytetyö oli täysin teoreettinen. Lähteinä käytettiin kirjoja, Internetiä ja lehtiartikkeleita.
Opinnäytetyössä kirjoitettiin kulttuurin eri määritelmistä ja dimensioista minkä jälkeen työssä kerrottiin saksalaisesta kulttuurista niin yleisestä kuin liike-elämän näkökulmasta. Saksan kulttuuria verrattiin muidenkin maiden kulttuureihin, jotta saatiin havainnollistettua eri kulttuurien välisiä yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia esim. viestintätyyleissä ja liike-elämän eri tilanteissa.
Tutkimuksesta selvisi, että saksalainen ja suomalainen kulttuuri ovat melko yhteneväisiä. Opinnäytetyöstä ilmeni, että siitä huolimatta kaupankäyntiin ja liikematkoihin olisi hyvä varautua etukäteen koska kulttuureissa on myös eroja. Tutustumalla ennakkoon vieraaseen kulttuuriin voidaan välttää väärinkäsityksiä ja ymmärtää toisen ihmisen tapoja ja tottumuksia paremmin.