Ekologisuus ja vaateteollisuus -ulkoinen viestintä eri kanavissa
Happonen, Sonja (2021)
Happonen, Sonja
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253785
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ekologisuutta ja vaateteollisuutta ja siihen liittyvää ulkoista viestintää eri kanavissa. Päätavoitteena on selvittää, kuinka hyvin vaateyrityksien ulkoinen viestintä ekologisuuteen ja vaatteisiin liittyen on tavoittanut kuluttajia ja missä ulkoisen viestinnän kanavissa se on tähän mennessä parhaiten tavoittanut kuluttajia. Alatavoitteena on saada yhteenveto kuluttajien näkemyksestä aihealueen ulkoisen viestinnän nykytilanteesta sekä nostaa esiin kuluttajien näkemyksiä kuinka aihealueen ulkoista viestintää voisi kehittää.
Ekologisuus on vallitseva trendi ympäri maailman ja trendin suosio kasvaa kokoajan. Trendi vaikuttaa siltä, että se on tullut jäädäkseen. Kuluttajat ovat ymmärtäneet ekologisuuden vaikutuksen ympäristöön; ympäristöä tuhoutuu sitä enemmän mitä ihmiset kuluttavat. Kuluttajat ovat yhä tietoisempia vaateteollisuuden haittavaikutuksista ympäristöön liittyen ja kuluttamiseen liittyvät kysymykset ovat pinnalla myös vaatteiden suhteen. Yritysten olisi tärkeää keskittyä aiheen ulkoiseen viestintään ja tarkastella kanavia, joissa sitä olisi parasta toteuttaa tavoittaakseen asiakkaat. On tärkeää tarttua aiheen ulkoiseen viestintään halutessaan säilyttää jo olemassa olevaa asiakaskuntaa, kuten myös huomioiden mahdollista tulevaa asiakasvirtaa.
Vaateteollisuus ja alalla toimivat yritykset ovat jo tehneet muutoksia ekologisemman tulevaisuuden toteuttamiseksi. Onko muutoksista viestitty ulkoisesti ja onko ulkoinen viestintä tavoittanut kuluttajia? Vaatteet ja ekologisuus aiheena on saanut paljon negatiivistä uutisointia, ovatko yritykset muistaneet viestiä tarpeeksi jo tehdyistä muutoksista ekologisuutta koskien? Mitä paremmin yritykset keskittyvät tuevaisuudessa ekologisuuteen liittyvien muutoksien ulkoiseen viestintään, sitä paremmin kuluttajat voivat tehdä yhteistyötä yrityksien kanssa ekologisemman tulevaisuuden eteen. Kuluttajat tiedostavat ongelman, mutta todennäköisesti monet eivät ole vielä tarpeeksi tietoisia siitä kuinka voisivat itse omalla toiminnallaan tehdä pieniäkin parempia valintoja ostokäyttäytymisessä ja olla näin osana muutosta ympäristöystävällisemmän tulevaisuuden takaamiseksi.
Tutkimusmenetelmä on toteutettu kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen yhdistelmänä. Tutkimustavoitteiden selvittämiseen on käytetty Wepropol kyselyä. Kyselyä on jaettu sosiaalisen median kanavan Facebookin kautta. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 107 kappaletta. Tätä opinnäytetyötä ja sen sisältöä voivat hyödyntää niin aiheesta kiinnostuneet kuluttajat kuin vaatealan yritykset. Tämä opinnäytetyö avaa ekologisuuteen, vaatteisiin, ulkoiseen viestintään, ulkoisen viestinnän kanaviin ja kuluttamiseen liittyviä asioita ja näkökantoja kuinka aihealueen ulkoista viestintää voisi kehittää, jotta se tavoittaisi mahdollisimman monen kuluttajan kiinnostuksen ja huomion.
Ekologisuus on vallitseva trendi ympäri maailman ja trendin suosio kasvaa kokoajan. Trendi vaikuttaa siltä, että se on tullut jäädäkseen. Kuluttajat ovat ymmärtäneet ekologisuuden vaikutuksen ympäristöön; ympäristöä tuhoutuu sitä enemmän mitä ihmiset kuluttavat. Kuluttajat ovat yhä tietoisempia vaateteollisuuden haittavaikutuksista ympäristöön liittyen ja kuluttamiseen liittyvät kysymykset ovat pinnalla myös vaatteiden suhteen. Yritysten olisi tärkeää keskittyä aiheen ulkoiseen viestintään ja tarkastella kanavia, joissa sitä olisi parasta toteuttaa tavoittaakseen asiakkaat. On tärkeää tarttua aiheen ulkoiseen viestintään halutessaan säilyttää jo olemassa olevaa asiakaskuntaa, kuten myös huomioiden mahdollista tulevaa asiakasvirtaa.
Vaateteollisuus ja alalla toimivat yritykset ovat jo tehneet muutoksia ekologisemman tulevaisuuden toteuttamiseksi. Onko muutoksista viestitty ulkoisesti ja onko ulkoinen viestintä tavoittanut kuluttajia? Vaatteet ja ekologisuus aiheena on saanut paljon negatiivistä uutisointia, ovatko yritykset muistaneet viestiä tarpeeksi jo tehdyistä muutoksista ekologisuutta koskien? Mitä paremmin yritykset keskittyvät tuevaisuudessa ekologisuuteen liittyvien muutoksien ulkoiseen viestintään, sitä paremmin kuluttajat voivat tehdä yhteistyötä yrityksien kanssa ekologisemman tulevaisuuden eteen. Kuluttajat tiedostavat ongelman, mutta todennäköisesti monet eivät ole vielä tarpeeksi tietoisia siitä kuinka voisivat itse omalla toiminnallaan tehdä pieniäkin parempia valintoja ostokäyttäytymisessä ja olla näin osana muutosta ympäristöystävällisemmän tulevaisuuden takaamiseksi.
Tutkimusmenetelmä on toteutettu kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen yhdistelmänä. Tutkimustavoitteiden selvittämiseen on käytetty Wepropol kyselyä. Kyselyä on jaettu sosiaalisen median kanavan Facebookin kautta. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 107 kappaletta. Tätä opinnäytetyötä ja sen sisältöä voivat hyödyntää niin aiheesta kiinnostuneet kuluttajat kuin vaatealan yritykset. Tämä opinnäytetyö avaa ekologisuuteen, vaatteisiin, ulkoiseen viestintään, ulkoisen viestinnän kanaviin ja kuluttamiseen liittyviä asioita ja näkökantoja kuinka aihealueen ulkoista viestintää voisi kehittää, jotta se tavoittaisi mahdollisimman monen kuluttajan kiinnostuksen ja huomion.