Markkinointitoimiston asiakassuhteiden syventäminen ja tehostaminen
Ylirönni, Nicholas (2021)
Lataukset:
Ylirönni, Nicholas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253793
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia ja kehittää markkinointitoimiston asiakassuhteita. Opinnäytetyön tavoitteena oli asiakassuhteiden ja asiakaspalvelun nykytilan kartoituksen
avulla tehdä ohjeistus asiakkuuksien hallintaan. Työn toimeksiantaja oli Framme Oy
Ab. Se on Suomessa sekä Ruotsissa toimiva markkinointitoimisto, joka on erikoistunut markkinointituotteiden suunnitteluun, kehittämiseen sekä tuottamiseen. Kyseiselle yritykselle ei ole koskaan aikaisemmin tehty samantapaista tutkimusta. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu neljästä osasta, segmentointi, asiakaskokemus, asiakaslähtöisyys ja strategiat sekä asiakassuhteet.
Työn empiirisessä osiossa hankittiin tietoa useiden eri haastattelujen avulla. Frammelta haastateltiin kolmea työntekijää sekä viittä heidän asiakastaan. Vastaukset analysoitiin, jonka perusteella Frammelle luotiin faktoihin ja oikeisiin olemassa oleviin
tunnetiloihin perustuva ohjeistus. Ohjeistus sisältää mm. Asiakasluokat, Päätelmät
sekä Checklistit. Ohjeistus luotiin erilliselle Powerpoint-dokumentille kätevyyden ja
päivittäisen käytön takia.
Tulokset tuottivat monipuolisia vastauksia. Ne osoittivat Frammen asiakassuhteiden
olevan lähes poikkeuksetta tyytyväisellä tasolla. Asiakkaat olivat tyytyväisiä nykyiseen
palveluun ja sen laatuun. Haastatteluissa ilmeni kuitenkin, että Frammen palvelujen
vähäisen käytön, joka olikin suurin kehityskohta Frammen asiakassuhteissa. Palveluihin oltiin tyytyväisiä mutta silti niiden käyttöaste oli vähäinen. Suuri osa ohjeistuksesta keskittyykin tämän haasteen ratkomiseen. Yritykselle luotiin asiakkaiden vastausten perusteella ehdotuksia ja ehdotettiin parannuksia niiden pohjalta johon sisäl-
tyi segmentointi, asiakasluokat sekä ajankäytön hallinta.
avulla tehdä ohjeistus asiakkuuksien hallintaan. Työn toimeksiantaja oli Framme Oy
Ab. Se on Suomessa sekä Ruotsissa toimiva markkinointitoimisto, joka on erikoistunut markkinointituotteiden suunnitteluun, kehittämiseen sekä tuottamiseen. Kyseiselle yritykselle ei ole koskaan aikaisemmin tehty samantapaista tutkimusta. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu neljästä osasta, segmentointi, asiakaskokemus, asiakaslähtöisyys ja strategiat sekä asiakassuhteet.
Työn empiirisessä osiossa hankittiin tietoa useiden eri haastattelujen avulla. Frammelta haastateltiin kolmea työntekijää sekä viittä heidän asiakastaan. Vastaukset analysoitiin, jonka perusteella Frammelle luotiin faktoihin ja oikeisiin olemassa oleviin
tunnetiloihin perustuva ohjeistus. Ohjeistus sisältää mm. Asiakasluokat, Päätelmät
sekä Checklistit. Ohjeistus luotiin erilliselle Powerpoint-dokumentille kätevyyden ja
päivittäisen käytön takia.
Tulokset tuottivat monipuolisia vastauksia. Ne osoittivat Frammen asiakassuhteiden
olevan lähes poikkeuksetta tyytyväisellä tasolla. Asiakkaat olivat tyytyväisiä nykyiseen
palveluun ja sen laatuun. Haastatteluissa ilmeni kuitenkin, että Frammen palvelujen
vähäisen käytön, joka olikin suurin kehityskohta Frammen asiakassuhteissa. Palveluihin oltiin tyytyväisiä mutta silti niiden käyttöaste oli vähäinen. Suuri osa ohjeistuksesta keskittyykin tämän haasteen ratkomiseen. Yritykselle luotiin asiakkaiden vastausten perusteella ehdotuksia ja ehdotettiin parannuksia niiden pohjalta johon sisäl-
tyi segmentointi, asiakasluokat sekä ajankäytön hallinta.