Hoitohenkilökunnan tyytyväisyys kotisairaalan palveluihin palveluasumisen yksiköissä
Honkanen, Johanna; Koskelainen, Roosa (2021)
Honkanen, Johanna
Koskelainen, Roosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103243751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103243751
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää palveluasumisen yksiköiden hoitohenkilökunnan tyytyväisyyttä paikkakuntansa kotisairaalan palveluihin. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kotisairaalan toiminnan kehittämiseksi palveluasumisen yksiköissä. Tutkimuksella pyrittiin vastaamaan kahteen tutkimuskysymykseen, jotka olivat “Minkälaista tukea palveluasumisen yksiköiden hoitajat saavat kotisairaalalta kotisairaalapotilaiden hoidossa?” ja “Minkälaista tukea palveluasumisen yksiköiden hoitajat kaipaavat kotisairaalalta?”.
Kyselyssä selvitettiin palveluasumisen yksiköiden hoitajien kokemusta kotisairaalan toiminnasta 21 strukturoidulla kysymyksellä ja yhdellä avoimella kysymyksellä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin vastaajien taustatietoja kolmella kysymyksellä.
Opinnäytetyö toteutettiin verkkokyselylomakkeella lokakuussa 2020. Aikaa kyselyn vastaamiseen oli kolme viikkoa. Kyselyn kohderyhmänä oli kolmen palveluasumisen yksiköiden hoitohenkilökunta (N=90). Vastausprosentiksi muodostui 22,5 %. Vastaajat (n=25) edustivat kahta palveluasumisen yksikköä. Vastaajista 80 % olivat lähihoitajia ja 20 % sairaanhoitajia.
Hoitajien vastaukset kotisairaalan toiminnasta olivat melko jakaantuneita koskien erilaisten kotisairaalapotilaiden hoitoa. Tiedonkulku kotisairaalan ja palveluasumisen yksiköiden hoitajien välillä koettiin puutteelliseksi. Noin puolet (46 %) vastaajista olivat tyytyväisiä kotisairaalan toimintaan kokonaisuudessaan, kun taas 28 % hoitajista eivät kokeneet olevansa tyytyväisiä. Hoitajat toivoivat lisää tietoa ja ohjeita potilaiden hoitoon kotisairaalan henkilökunnalta. Hoitohenkilökunta toivoi myös kotisairaalan henkilökunnan läsnäoloa paikan päällä sekä käyntien lisäämistä. Tiedonkulkuun ja kommunikaatioon kaivattiin lisää sujuvuutta.
Jatkotutkimushaasteina voisi olla lisäselvitys tiedonkulun puutteellisuudesta. Mikäli kotisairaala kehittää toimintaansa tämän tutkimuksen tulosten perusteella, voisi tutkimuksen toistaa myöhemmin ja vertailla tuloksia. The purpose of this thesis was to determine the contentment of nursing staff in assisted living units for hospital at home’s services. Aim was to produce information to improve hospital at home’s operation in assisted living units. The survey aims to answer the two research questions “What kind of support do nursing staff in assisted living units get from hospital at home regarding hospital at home’s patients?” and “What kind of support do nursing staff at assisted living units need from hospital at home?”
In the survey there were 21 structured questions and one open question to research assisted living units nursing staff’s experience about hospital at home. In addition, the survey maps out responder’s background with three questions.
The survey was executed anonymously in an online survey during October 2020 in three weeks. Target group for the survey was nursing staff in three different assisted living units (N=90). The response rate was 22.5 %. Respondents (n = 25) were from two different assisted living units. 80 % of the responders were practical nurses and 20 % registered nurses.
Nursing staff’s answers about hospital at home’s operation were rather divided regarding different types of hospital at home’s patient’s care. Communication between hospital at home’s and assisted living unit’s nursing staff was experienced to be insufficient. About half (46 %) of responders were content with hospital at home’s operation, while 28 % of the nurses were not content. In answers to the open question “What kind of support would you like in the care of a hospital at home’s patient?”, assisted living unit’s nursing staffs need for more information and guidance from the nurses of hospital at home, was highlighted. In addition, the wish was to increase on-site presence and visits from the hospital at home’s staff. More fluency was also needed for information flow and communication.
Challenge for future research could be further clarification about insufficient communication. If the home hospital develops their operation based on the results of this research, the research could be repeated, and the results compared.
Kyselyssä selvitettiin palveluasumisen yksiköiden hoitajien kokemusta kotisairaalan toiminnasta 21 strukturoidulla kysymyksellä ja yhdellä avoimella kysymyksellä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin vastaajien taustatietoja kolmella kysymyksellä.
Opinnäytetyö toteutettiin verkkokyselylomakkeella lokakuussa 2020. Aikaa kyselyn vastaamiseen oli kolme viikkoa. Kyselyn kohderyhmänä oli kolmen palveluasumisen yksiköiden hoitohenkilökunta (N=90). Vastausprosentiksi muodostui 22,5 %. Vastaajat (n=25) edustivat kahta palveluasumisen yksikköä. Vastaajista 80 % olivat lähihoitajia ja 20 % sairaanhoitajia.
Hoitajien vastaukset kotisairaalan toiminnasta olivat melko jakaantuneita koskien erilaisten kotisairaalapotilaiden hoitoa. Tiedonkulku kotisairaalan ja palveluasumisen yksiköiden hoitajien välillä koettiin puutteelliseksi. Noin puolet (46 %) vastaajista olivat tyytyväisiä kotisairaalan toimintaan kokonaisuudessaan, kun taas 28 % hoitajista eivät kokeneet olevansa tyytyväisiä. Hoitajat toivoivat lisää tietoa ja ohjeita potilaiden hoitoon kotisairaalan henkilökunnalta. Hoitohenkilökunta toivoi myös kotisairaalan henkilökunnan läsnäoloa paikan päällä sekä käyntien lisäämistä. Tiedonkulkuun ja kommunikaatioon kaivattiin lisää sujuvuutta.
Jatkotutkimushaasteina voisi olla lisäselvitys tiedonkulun puutteellisuudesta. Mikäli kotisairaala kehittää toimintaansa tämän tutkimuksen tulosten perusteella, voisi tutkimuksen toistaa myöhemmin ja vertailla tuloksia.
In the survey there were 21 structured questions and one open question to research assisted living units nursing staff’s experience about hospital at home. In addition, the survey maps out responder’s background with three questions.
The survey was executed anonymously in an online survey during October 2020 in three weeks. Target group for the survey was nursing staff in three different assisted living units (N=90). The response rate was 22.5 %. Respondents (n = 25) were from two different assisted living units. 80 % of the responders were practical nurses and 20 % registered nurses.
Nursing staff’s answers about hospital at home’s operation were rather divided regarding different types of hospital at home’s patient’s care. Communication between hospital at home’s and assisted living unit’s nursing staff was experienced to be insufficient. About half (46 %) of responders were content with hospital at home’s operation, while 28 % of the nurses were not content. In answers to the open question “What kind of support would you like in the care of a hospital at home’s patient?”, assisted living unit’s nursing staffs need for more information and guidance from the nurses of hospital at home, was highlighted. In addition, the wish was to increase on-site presence and visits from the hospital at home’s staff. More fluency was also needed for information flow and communication.
Challenge for future research could be further clarification about insufficient communication. If the home hospital develops their operation based on the results of this research, the research could be repeated, and the results compared.