Videomarkkinoinnin hyödyt pienelle yritykselle : kanavana YouTube
Lidman, Niko (2021)
Lataukset:
Lidman, Niko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253802
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on osoittaa, miksi pienen yrityksen kannattaa hyödyntää videomarkkinointia. Tavoitteena on myös kartoittaa, mitä hyötyjä YouTuben käytöstä on. Opinnäytetyö toteutetaan toimeksiantona pienelle yritykselle.
Opinnäytetyön tietoperustan lähteinä käytetään asiantuntijoiden kirjoittamia kirjoja ja erilaisia internetjulkaisuja. Tietoperustassa hyödynnetään myös videomarkkinoinnin käyttöä ja kuluttajien videoiden kulutusta käsitteleviä tutkimuksia. Opinnäytetyön selvitys koostuu meta-analyysistä, jossa kolmen kyselytutkimuksen pohjalta luodaan yhteenveto, ja YouTube-videoiden analyysistä, jossa tarkastellaan kolmen pienen yrityksen markkinoinnissa käyttämää kolmea YouTube-videota. Menetelmien avulla saadaan kattavampi kokonaisuus videomarkkinoinnin ja YouTuben käytön hyödyistä, sillä niiden avulla yhdistetään kyselytutkimuksiin vastanneiden markkinoijien ja kuluttajien näkökulmat YouTube-videoiden analyysin pohjalta tehtyjen havaintojen kanssa.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin, että videomarkkinoinnista on useita hyötyjä pienelle yritykselle. Merkittäviä hyötyjä ovat esimerkiksi videoiden tuottamisen edullistuminen, videomarkkinoinnin tuloksellisuus ja se, että kuluttajat pitävät videoista. YouTuben käytöstä on erilaisia hyötyjä pienelle yritykselle – YouTube on esimerkiksi kuluttajien suosiossa ja sen avulla voidaan saavuttaa merkittävästi näkyvyyttä, sillä videot voivat kerryttää runsaasti katselukertoja. Pienen yrityksen tulee kuitenkin toteuttaa videomarkkinointi suunnitelmallisesti ja tavoitteiden mukaisesti, jotta videomarkkinoinnilla olisi parhaat edellytykset saavuttaa tavoiteltuja tuloksia.
Opinnäytetyö perehdyttää videomarkkinoinnin ja YouTuben käyttöön.
Opinnäytetyön tulokset selventävät, mitä hyötyjä videomarkkinoinnista ja YouTuben käytöstä on pienelle yritykselle. Opinnäytetyö toimii kokonaisuutena, joka auttaa videomarkkinoinnin ja YouTuben käytön aloittamisesta tai kehittämisestä kiinnostuneita erilaisia yrityksiä.
Opinnäytetyön tietoperustan lähteinä käytetään asiantuntijoiden kirjoittamia kirjoja ja erilaisia internetjulkaisuja. Tietoperustassa hyödynnetään myös videomarkkinoinnin käyttöä ja kuluttajien videoiden kulutusta käsitteleviä tutkimuksia. Opinnäytetyön selvitys koostuu meta-analyysistä, jossa kolmen kyselytutkimuksen pohjalta luodaan yhteenveto, ja YouTube-videoiden analyysistä, jossa tarkastellaan kolmen pienen yrityksen markkinoinnissa käyttämää kolmea YouTube-videota. Menetelmien avulla saadaan kattavampi kokonaisuus videomarkkinoinnin ja YouTuben käytön hyödyistä, sillä niiden avulla yhdistetään kyselytutkimuksiin vastanneiden markkinoijien ja kuluttajien näkökulmat YouTube-videoiden analyysin pohjalta tehtyjen havaintojen kanssa.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin, että videomarkkinoinnista on useita hyötyjä pienelle yritykselle. Merkittäviä hyötyjä ovat esimerkiksi videoiden tuottamisen edullistuminen, videomarkkinoinnin tuloksellisuus ja se, että kuluttajat pitävät videoista. YouTuben käytöstä on erilaisia hyötyjä pienelle yritykselle – YouTube on esimerkiksi kuluttajien suosiossa ja sen avulla voidaan saavuttaa merkittävästi näkyvyyttä, sillä videot voivat kerryttää runsaasti katselukertoja. Pienen yrityksen tulee kuitenkin toteuttaa videomarkkinointi suunnitelmallisesti ja tavoitteiden mukaisesti, jotta videomarkkinoinnilla olisi parhaat edellytykset saavuttaa tavoiteltuja tuloksia.
Opinnäytetyö perehdyttää videomarkkinoinnin ja YouTuben käyttöön.
Opinnäytetyön tulokset selventävät, mitä hyötyjä videomarkkinoinnista ja YouTuben käytöstä on pienelle yritykselle. Opinnäytetyö toimii kokonaisuutena, joka auttaa videomarkkinoinnin ja YouTuben käytön aloittamisesta tai kehittämisestä kiinnostuneita erilaisia yrityksiä.