Z-sukupolven sitoutuminen palveluliiketoiminta-alalla
Äikäs, Milja (2021)
Äikäs, Milja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253811
Tiivistelmä
Z-sukupolvesta yhä useampi on siirtynyt tai siirtyy työelämään ja muokkaamaan nykyistä
työkulttuuria. Yksi pinnalla oleva kysymys koskee työhön sitoutumista ja z-sukupolven näkemystä asiasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työhön sitoutumisen merkitys z-sukupolvelle työelämässä, kokeeko kyseinen sukupolvi sen yhtä tärkeänä kuin aikaisemmin sekä onko työn merkityksellisyydellä vaikutusta sitoutumiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastatteluja tehtiin neljä ja niihin valittiin henkilöt, jotka kuuluvat z-sukupolveen ja ovat työskennelleet tai työskentelevät tällä hetkellä palveluliiketoiminta-alalla, tarkemmin hotelli- ja ravintola-alalla. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimus osoitti, että sitoutuminen on jossain määrin tärkeää z-sukupolveen kuuluville,
niin kauan kun siitä on hyötyä myös itselle ja omalle uralle. Työssä eteneminen ja menestyminen olivat tärkeitä kriteereitä työpaikkaan sitoutumiselle, kuten myös työn merkityksellisyys. Työnantajan koettiin olevan vastuussa työilmapiiristä sekä oikeanlaisesta motivoinnista kunkin työntekijän taitojen sekä toiveiden mukaan. Teoria tuki tutkimuksen tuloksia ja niistä oli löydettävissä yhtäläisyyksiä. Tutkimuksesta löytyi yhtenäisiä teemoja z-sukupolven kokemuksiin sitoutumisesta sekä sen merkityksestä. Näitä teemoja olivat johtamisen merkitys, sitoutumisen pelko, kommunikaatio sekä työn merkityksellisyyden tukeminen.
Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää jatkotutkimuksissa z-sukupolven ymmärtämistä kartoittaessa. Z-sukupolveen kuuluu laajasti eri-ikäisiä henkilöitä, joista osa ei ole vielä ollut työelämässä ollenkaan, joten kyseisen sukupolven ymmärtäminen on vasta alussa ja tutkimus on pieni askel kohti parempaa käsitystä z-sukupolvesta. More and more people from generation z move from studying to working and they are expected to bring their own outlook to the existing culture in the workplaces. One current
topic is about their commitment to the work and employer. The goal of the study was to
examine, how generation z feels about commitment. Do they have the need to commit to
the same employer for years and does the meaningfulness have an impact on it?
The study was executed as a qualitative study. Method for the research process was semistructured interviews. Four interviews were made, and the studied characters were all from generation z and had previously or currently worked in the hospitality industry. Theseresponses were analyzed by using a material-based method. The responses were divided into smaller, essential pieces of information and distributed into themes.
The study showed that commitment is important to generation z, but only if they benefit
from it themselves and if it forwards their career. The meaningfulness of work was seen as an important author as a part of engaging to your job. The manager's job was experienced to be able to provide a good atmosphere at work and the right kind of motivation for each employee based on their skills and motivation. The theory supported the results of the study. Consistent themes were found, that were the meaning of management, fear ofcommitment, communication and supporting the meaningfulness of work.
The study can be used while doing follow-up studies. The generation x includes people
from different ages and some of them are still young and not working, therefore understanding them and their needs is only in the beginning. This study is a small but an important step towards understanding the generation
työkulttuuria. Yksi pinnalla oleva kysymys koskee työhön sitoutumista ja z-sukupolven näkemystä asiasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työhön sitoutumisen merkitys z-sukupolvelle työelämässä, kokeeko kyseinen sukupolvi sen yhtä tärkeänä kuin aikaisemmin sekä onko työn merkityksellisyydellä vaikutusta sitoutumiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastatteluja tehtiin neljä ja niihin valittiin henkilöt, jotka kuuluvat z-sukupolveen ja ovat työskennelleet tai työskentelevät tällä hetkellä palveluliiketoiminta-alalla, tarkemmin hotelli- ja ravintola-alalla. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimus osoitti, että sitoutuminen on jossain määrin tärkeää z-sukupolveen kuuluville,
niin kauan kun siitä on hyötyä myös itselle ja omalle uralle. Työssä eteneminen ja menestyminen olivat tärkeitä kriteereitä työpaikkaan sitoutumiselle, kuten myös työn merkityksellisyys. Työnantajan koettiin olevan vastuussa työilmapiiristä sekä oikeanlaisesta motivoinnista kunkin työntekijän taitojen sekä toiveiden mukaan. Teoria tuki tutkimuksen tuloksia ja niistä oli löydettävissä yhtäläisyyksiä. Tutkimuksesta löytyi yhtenäisiä teemoja z-sukupolven kokemuksiin sitoutumisesta sekä sen merkityksestä. Näitä teemoja olivat johtamisen merkitys, sitoutumisen pelko, kommunikaatio sekä työn merkityksellisyyden tukeminen.
Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää jatkotutkimuksissa z-sukupolven ymmärtämistä kartoittaessa. Z-sukupolveen kuuluu laajasti eri-ikäisiä henkilöitä, joista osa ei ole vielä ollut työelämässä ollenkaan, joten kyseisen sukupolven ymmärtäminen on vasta alussa ja tutkimus on pieni askel kohti parempaa käsitystä z-sukupolvesta.
topic is about their commitment to the work and employer. The goal of the study was to
examine, how generation z feels about commitment. Do they have the need to commit to
the same employer for years and does the meaningfulness have an impact on it?
The study was executed as a qualitative study. Method for the research process was semistructured interviews. Four interviews were made, and the studied characters were all from generation z and had previously or currently worked in the hospitality industry. Theseresponses were analyzed by using a material-based method. The responses were divided into smaller, essential pieces of information and distributed into themes.
The study showed that commitment is important to generation z, but only if they benefit
from it themselves and if it forwards their career. The meaningfulness of work was seen as an important author as a part of engaging to your job. The manager's job was experienced to be able to provide a good atmosphere at work and the right kind of motivation for each employee based on their skills and motivation. The theory supported the results of the study. Consistent themes were found, that were the meaning of management, fear ofcommitment, communication and supporting the meaningfulness of work.
The study can be used while doing follow-up studies. The generation x includes people
from different ages and some of them are still young and not working, therefore understanding them and their needs is only in the beginning. This study is a small but an important step towards understanding the generation