Ituja: taiteen tekemisen ja kokemisen merkityksistä
Leka, Lotta; Leka (2021)
Leka, Lotta
Leka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253796
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan kolmen taiteilijan tai taiteilijaryhmän teoksilleen antamia merkityksiä, ja heidän teostensa vaikutuksia katsojiin. Kolme mukana olevaa teosta käsittelevät ihmisen aiheuttamia muutoksia ympäristössä. Taiteilijat esittelevät millaisin keinoin he ymmärtävät tuovansa merkityksiä katsojalle, ja millaisin keinoin he ajattelevat vaikuttavansa ympäristöasioihin taiteellisella työskentelyllään. Katsojien osalta avataan millaisia merkityksiä katsoja antoi teokselle ja katsomiskokemukselleen. Opinnäytetyö esittelee myös, miten taiteilijat ottavat huomioon kestävän kehityksen periaatteita, ja millainen merkitys sillä on katsomiskokemukseen. Taiteilijat ja katsojat kertovat myös taiteen vaikutuksesta elämäänsä.
Opinnäytetyö pohjautuu fenomenologiseen tutkimusperinteeseen. Aineistonkeruussa käytettiin tutkimuksellista, laadullista menetelmää, puolistrukturoitua teemahaastattelua ja aineiston analyysiä.
Taiteilijat eivät lähtökohtaisesti mieti, miten katsoja vastaanottaa teoksen, vaikkakin ajattelevat, millaiset asiat siihen vaikuttavat. He tekevät itselleen merkityksellistä taidetta, osallistuvat teoksillaan yhteiskunnalliseen keskusteluun, ja toiveena on asioihin vaikuttaminen. He suuntaavat huomiota asioihin, jotka kokevat tärkeiksi, esittävät kysymyksiä ja luovat tilaa ajatusten heräämiselle.
Kunkin teoksen osalta katsojat antoivat niille samankaltaisia merkityksiä, vaikka kokemukset olivatkin erilaisia. Kun teos vaikutti tunteisiin tai aiheutti elämyksen, se muistettiin hyvin. Taiteen vaikutukset ajatteluun ja toimintaan ovat yksilöllisiä, mutta kaikki kokivat taiteen vaikuttavan ajatteluun, tekemiseen tai hyvinvointiin. The thesis examines the meanings given to the works of three artists or groups of artists, and the effects of their works on viewers. The three works involved deal with man-made changes in the environment. The artists present the ways in which they understand that they bring meaning to the viewer, and the ways in which they think they influence environmental issues through their artistic work. For viewers, the meanings given by the viewer to the work and their viewing experience are opened. The thesis also presents how artists take into account the principles of sustainable development and what significance it has to the viewing experience. Artists and viewers also talk about the impact of art on their lives.
The thesis is based on the phenomenological research tradition. The data collection used a research, qualitative method, a semi-structured thematic interview and data analysis.
In principle, artists do not think about how the viewer receives the work, although they think about the things that affect it. They make meaningful art for themselves, participate in the social debate with their works, and hope to influence things. They direct attention to things that they feel are important, ask questions, and create space for ideas to arise.
For each work, viewers gave them similar meanings, although the experiences were different. When a work affected emotions or caused an experience, it was well remembered. The effects of art on thinking and action are individual, but everyone perceived art as influencing thinking, doing, or well-being.
Opinnäytetyö pohjautuu fenomenologiseen tutkimusperinteeseen. Aineistonkeruussa käytettiin tutkimuksellista, laadullista menetelmää, puolistrukturoitua teemahaastattelua ja aineiston analyysiä.
Taiteilijat eivät lähtökohtaisesti mieti, miten katsoja vastaanottaa teoksen, vaikkakin ajattelevat, millaiset asiat siihen vaikuttavat. He tekevät itselleen merkityksellistä taidetta, osallistuvat teoksillaan yhteiskunnalliseen keskusteluun, ja toiveena on asioihin vaikuttaminen. He suuntaavat huomiota asioihin, jotka kokevat tärkeiksi, esittävät kysymyksiä ja luovat tilaa ajatusten heräämiselle.
Kunkin teoksen osalta katsojat antoivat niille samankaltaisia merkityksiä, vaikka kokemukset olivatkin erilaisia. Kun teos vaikutti tunteisiin tai aiheutti elämyksen, se muistettiin hyvin. Taiteen vaikutukset ajatteluun ja toimintaan ovat yksilöllisiä, mutta kaikki kokivat taiteen vaikuttavan ajatteluun, tekemiseen tai hyvinvointiin.
The thesis is based on the phenomenological research tradition. The data collection used a research, qualitative method, a semi-structured thematic interview and data analysis.
In principle, artists do not think about how the viewer receives the work, although they think about the things that affect it. They make meaningful art for themselves, participate in the social debate with their works, and hope to influence things. They direct attention to things that they feel are important, ask questions, and create space for ideas to arise.
For each work, viewers gave them similar meanings, although the experiences were different. When a work affected emotions or caused an experience, it was well remembered. The effects of art on thinking and action are individual, but everyone perceived art as influencing thinking, doing, or well-being.