Markkinointisuunnitelman laatiminen Keski-Suomen Osakesäästäjille
Katajamäki, Juha-Matti (2021)
Katajamäki, Juha-Matti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253822
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda praktinen markkinointisuunnitelma Keski-Suomen Osakesäästäjät ry:lle. Keski-Suomen Osakesäästäjät ry on Keski-Suomessa toimiva voittoa tavoittelematon järjestö, jonka tarkoituksena on sen kattojärjestö Suomen Osakesäästäjät ry:n mukaan valvoa yksityissijoittajan etua, erilaisten tapahtumien ja yritysvierailujen järjestäminen, olla esillä sijoittajan arjessa sekä neuvotella sijoitustoimintaan liittyviä etuja jäsenilleen.
Markkinointisuunnitelman toteuttamista varten tässä kehittämistutkimuksessa käsiteltiin kahta pääongelmaa. Ensimmäisenä pääongelmanaoli selvittää, millaisia käsityksiä Keski-Suomen Osakesäästäjät ry:n jäsenillä on yhdistyksen toiminnasta. Toisena pääongelmana oli niiden toimenpiteiden selvittäminen, joilla Keski-Suomen Osakesäästäjät ry:n näkyvyyttä ja jäsenkokemusta voidaan parantaa.
Markkinointisuunnitelman tueksi toteutettiin Keski-Suomen Osakesäästäjät ry:n jäsenille kyselytutkimus, jonka pohjalta vastaukset ensimmäiseen pääongelmaan saatiin. Toista pääongelmaa varten luotiin suunnitelma markkinointiviestinnän kehittämiseen, mainon-taan sekä jäsenkokemuksen parantamiseen.
Kehittämistutkimuksen loppupuolella markkinointisuunnitelmaan laadittiin tapoja seurata markkinointiviestinnän tehokkuutta ja jäsentyytyväisyyden kehitystä määrittelemällä ti-lanteeseen sopivia seurantatyökaluja. Lisäksi markkinointisuunnitelman toteuttamista varten laadittiin myös vuosikello, jonka avulla tässä kehittämistutkimuksessa esitettyjä toimintoja voidaan toteuttaa prioriteetti- ja aikajärjestyksessä.
Markkinointisuunnitelman toteuttamista varten tässä kehittämistutkimuksessa käsiteltiin kahta pääongelmaa. Ensimmäisenä pääongelmanaoli selvittää, millaisia käsityksiä Keski-Suomen Osakesäästäjät ry:n jäsenillä on yhdistyksen toiminnasta. Toisena pääongelmana oli niiden toimenpiteiden selvittäminen, joilla Keski-Suomen Osakesäästäjät ry:n näkyvyyttä ja jäsenkokemusta voidaan parantaa.
Markkinointisuunnitelman tueksi toteutettiin Keski-Suomen Osakesäästäjät ry:n jäsenille kyselytutkimus, jonka pohjalta vastaukset ensimmäiseen pääongelmaan saatiin. Toista pääongelmaa varten luotiin suunnitelma markkinointiviestinnän kehittämiseen, mainon-taan sekä jäsenkokemuksen parantamiseen.
Kehittämistutkimuksen loppupuolella markkinointisuunnitelmaan laadittiin tapoja seurata markkinointiviestinnän tehokkuutta ja jäsentyytyväisyyden kehitystä määrittelemällä ti-lanteeseen sopivia seurantatyökaluja. Lisäksi markkinointisuunnitelman toteuttamista varten laadittiin myös vuosikello, jonka avulla tässä kehittämistutkimuksessa esitettyjä toimintoja voidaan toteuttaa prioriteetti- ja aikajärjestyksessä.