Marknadsföring av B2B företag på sociala medier
Lindblad, Christian (2021)
Lindblad, Christian
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103283917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103283917
Tiivistelmä
B2B (business to business) företagens marknadsföring är till stor del elektronisk och många företag finns på sociala medier. B2B företag säljer till andra företag som ofta har professionella köpare vars uppgift är att värdera och välja de bästa leverantörerna. Trots detta ligger människor bakom besluten vilket gör att B2B företag drar nytta av att finnas på sociala medier där även deras kunder är aktiva. Utmaningen för B2B företag gällande marknadsföring på sociala medier är att man inte kan följa med konkurrenters marknadsföring på samma sätt som inom B2C. Detta gör att företagen inte har referenser för sin egen marknadsföring och inte direkt kan se vad de tävlar med. Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vilka sociala medier den nuvarande litteraturen rekommenderar för B2B företag och hurdant innehåll de skall publicera på sina sociala medier. Sökningar utfördes på ProQuest och Emerald databaserna och efter kvalitetsgranskning inkluderades 18 artiklar i denna litteraturstudie. Resultaten rekommenderar att använda sig av LinkedIn, Twitter, Facebook och YouTube som marknadsföringskanaler. Alla dessa kanaler har sina olika styrkor och flera artiklar poängterade att det är viktigt för ett företag att ha en tydlig strategi för sin marknadsföring på sociala medier. Dessutom skall företagen känna till hurdant innehåll som är relevant för den plattformen de väljer att använda. Företagen skall regelbundet publicera relevant innehåll för sin industri som är av hög kvalitet för att stärka företagets position som kompetent inom sin industri. Fokusen för B2B företag på sociala medier skall vara att stärka existerande kundrelationer istället för ökad försäljning. Företagen skall också ha riktlinjer för hur de anställda skall agera på sociala medier för att stärka företagets positiva bild.