Turun sataman automaatio ja tulevaisuuden haasteet
Suominen, Jere (2020)
Suominen, Jere
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293926
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Turun satamaa ja siellä käytössä olevaa automaatiota. Tavoitteena oli tuoda satamaa ja sen toimintaa paremmin ihmisten tietoisuuteen. Toisena tavoitteena oli selvittää, onko satamassa automaatiota käytössä ja olisiko sen käytön lisääminen mahdollista.
Työssä esiteltiin alkuun pääsääntöisiä merireittejä globaalisti, jonka jälkeen tarkasteltiin Turun satamaa ja sen merireittejä, sekä niiden ympäristövaikutuksia. Tämän jälkeen tutustuttiin satama-automaatioon yleisesti ja käsiteltiin Turun sataman tilannetta automaation näkökulmasta.
Kerättyjen tietojen perusteella selvisi, että Turun sataman käytössä olevan automaation määrä oli vähäinen, joskin hankkeita sen kehittämiseksi oli käynnissä. Tiedoista kävi ilmi, että satama-automaation avulla olisi mahdollista vähentää ympäristöhaittoja.
Johtopäätökseksi syntyi se, että satama-automaation merkittävä lisähyödyntäminen Turun satamassa on epätodennäköistä johtuen pienistä lastivolyymeistä, sekä profiloitumisesta kappaletavarasatamaksi. Tämän vuoksi merkittävät investoinnit eivät tulisi maksamaan itseään takaisin.
Työssä esiteltiin alkuun pääsääntöisiä merireittejä globaalisti, jonka jälkeen tarkasteltiin Turun satamaa ja sen merireittejä, sekä niiden ympäristövaikutuksia. Tämän jälkeen tutustuttiin satama-automaatioon yleisesti ja käsiteltiin Turun sataman tilannetta automaation näkökulmasta.
Kerättyjen tietojen perusteella selvisi, että Turun sataman käytössä olevan automaation määrä oli vähäinen, joskin hankkeita sen kehittämiseksi oli käynnissä. Tiedoista kävi ilmi, että satama-automaation avulla olisi mahdollista vähentää ympäristöhaittoja.
Johtopäätökseksi syntyi se, että satama-automaation merkittävä lisähyödyntäminen Turun satamassa on epätodennäköistä johtuen pienistä lastivolyymeistä, sekä profiloitumisesta kappaletavarasatamaksi. Tämän vuoksi merkittävät investoinnit eivät tulisi maksamaan itseään takaisin.